2019-05-08 07:44Pressmeddelanden

300 000 kronor från Kulturrådet till satirkonstutställningen Vässa pennan

Vandringsutställningen Vässa pennan med verk av fem satirkonstnärer är ute på turné i bygdegårdar runtom i landet. Nu har ett bidrag från Kulturrådet möjliggjort att turnén förlängs och kan besöka fler platser.

Utställningen Vässa pennan, som lockar till både skratt och eftertanke med sina satiriska betraktelser av världen, kan nu med ett tillskott på 300 000 kronor från Kulturrådet nå fler besökare.

– Det är mycket glädjande att utställningen Vässa pennan kan besöka fler lokala mötesplatser. Genom denna utställning sänker vi trösklarna till konsten och ökar kulturens tillgänglighet, säger Stefan Löfgren, konst- och kulturkonsulent på Bygdegårdarnas Riksförbund och kurator för utställningen.

Grunden i utställningen utgörs av verk av den internationellt erkände satirtecknaren Ewert Karlsson (1918–2004), mer känd under pseudonymen EWK. Han hade ett starkt engagemang för alla människors rätt till ett bra liv, jämlikhet mellan könen och värnande om miljön. I Vässa pennan får han sällskap av fyra nu verksamma satirtecknare – Max Gustafson, Sara Granér, Magnus Bard och Marja Nyberg.

Illustratören Marja Nyberg säger om sin medverkan i Vässa pennan:

– Det väldigt spännande att min serie Fadäsen ska få vara med på denna viktiga expedition i demokratins och yttrandefrihetens tecken – och ja, för att inte tala om ärofyllt! För mig är serier den perfekta satirformen eftersom den med små medel kan göra de svåraste frågorna mer lättillgängliga.

Utställningen finansieras i huvudsak med överskott från Landlotten, där Bygdegårdarnas Riksförbund är förmånstagare.

– Bidraget från Kulturrådet kompletterar och förstärker ursprungsscenariot med medel till lokala arrangemang samt förlänger turnén och ger fler föreningar möjlighet att ta del av utställningen, säger Stefan Löfgren.

Medverkande konstnärer

Ewert Karlsson (mest känd under pseudonymen EWK) född och uppvuxen strax utanför Söderköping. Internationellt prisad satirtecknare. Skulle ha fyllt 100 år i fjol.

Max Gustafson, serie- och satirtecknare och den senaste i raden av EWK-pristagare. Medverkar i flera dagstidningar och tidskrifter samt i SVT:s Idévärlden.

Sara Granér, serieskapare och satirtecknare. Samhällssatir ofta med groteskt tecknade djurgestalter i centrum.

Magnus Bard, illustratör och satirtecknare som bland annat har i uppdrag att illustrera ledarsidan på Dagens Nyheter.

Marja Nyberg, illustratör och manusförfattare. Var bland annat en av författarna till SVT:s julkalender 2018 samt tecknade papperskalendern.

Om utställningen

Vässa pennan genomförs genom stöd via Landlotten, Kulturrådet och LRF samt i samarbete med EWK-sällskapet, Arbetets Museum, Galago och Studieförbundet Vuxenskolan.

Vässa pennan består av ett 70-tal verk av fem satirtecknare, utställningsmaterial och en miljö – allt packat i en släpkärra.

Turnéplan (kommer att fyllas på efterhand)

13–21 april: Barkhyttans bygdegård, Hofors kommun

31 maj–2 juni: Gummifabriken, Värnamo kommun

juni–augusti: Oaxen bygdegård, Södertälje kommun

16–22 september: Hjärtumsgården, Lilla Edets kommun

23–29 september: Grolanda bygdegård, Falköpings kommun

30 september–6 oktober: Vättlösa bygdegård, Götene kommun

Läs mer om utställningen och turnén:

www.bygdegardarna.se/var-verksamhet/konst/utstallningsturne-2019

Bygdegårdarnas Riksförbund organiserar föreningsdrivna allmänna samlingslokaler. Allmänna samlingslokaler som är öppna för alla – med en demokratisk värdegrund. Vid årsskiftet 2019 var 1433 bygdegårdar, bystugor eller liknade lokaler anslutna till riksförbundet.