2019-01-29 15:36Pressmeddelanden

Allt fler bygdegårdar i Gävleborg

För 45:e året i rad ökar antalet medlemsföreningar i Bygdegårdarnas Riksförbund. Nu är 1433 bygdegårdsföreningar som erbjuder mötesplatser för lokal utveckling, föreningar, kultur, fest och gemenskap, anslutna.

I Gävleborgs bygdegårdsdistrikt ökade antalet bygdegårdsföreningar under 2018. Förra året tillkom Böna bygdegård i Gävle kommun och Arnögården i Hudiksvall som nu har 59 föreningar.

Riksförbundet, som bildades 1944, fyller i år 75 år.
– Vi ser ljust på framtiden. Intresset för lokala utvecklingsfrågor med bygdegården som nav ökar för varje år som går, säger Karin Fälldin, förbundssekreterare som välkomnar de nya medlemmarna.

En bygdegård är mycket mer än bara en festlokal som hyrs vid bröllop och födelsedagar. Husen är en mötesplats för föreningar på orten. De är kulturhus med teater, film och dans. Andra aktiviteter är studiecirklar, innebandy, yoga, bingo, julmarknad med mera – alla kan ha nytta av bygdegården. Här sker initiativ till lokal utveckling för människors samtal och påverkan på samhället.

Bygdegården spelar en väsentlig roll såväl i vardagen som i samhällsutvecklingen och sköts av ideella föreningar med demokratiskt valda styrelser.

Bygdegårdsföreningar i

Gävleborgs bygdegårdsdistrikt

Hela Sverige

Bygdegårdarnas Riksförbund organiserar föreningsdrivna allmänna samlingslokaler. Allmänna samlingslokaler som är öppna för alla – med en demokratisk värdegrund. Vid årsskiftet 2019 var 1433 bygdegårdar, bystugor eller liknade lokaler anslutna till riksförbundet.