2018-10-20 08:00Pressmeddelanden

Bygdegårdarnas Kulturvecka – extra fokus på kultur i 1 427 hus!

Bygdegårdarnas kulturvecka 2018

Bygdegårdarnas Riksförbund har kulturvecka 2028 oktober. I många av landets bygdegårdar är just denna vecka lite extra fokus på kulturaktiviteter.

Bygdegården, bystugan, bygdecentret – de kan heta olika, men de är alla platser för kultur i alla dess former. Här går det att hitta både scenkonst, utställningar, film och mycket annat inom många olika kulturområden. Bygdegårdarna är med sina över 1 400 ”scener” den tredje nationalscenen. De är också ett nätverk och infrastruktur för konstutställningar runtom i hela landet.

Med 1427 anslutna medlemsföreningar, skapar organisationen ett nätverk av lokaler för kultur, varje vecka under året. Vecka 43 passar vi på att rikta strålkastarna lite extra mot kulturverksamhet i bygdegårdarna. Det bjuds på både stand-up, musikquiz med lokala musiker, workshops, berättelseaftnar, utställningar, bokbytardagar och mycket mer.

Bygdegårdarnas Riksförbund organiserar föreningsdrivna allmänna samlingslokaler. Allmänna samlingslokaler som är öppna för alla – med en demokratisk värdegrund. Vid årsskiftet 2018 var 1427 bygdegårdar, bystugor eller liknade lokaler anslutna till riksförbundet.