2022-05-11 06:15Pressmeddelanden

21 konstnärer från Östergötland ställer ut på Skärkinds bygdegård

Skärkinds bygdegård

Skärkinds bygdegård står den 17–22 maj värd för en Konst åt alla-utställning. Kommunens vice ordförande i kultur- och fritidsnämnden Lars-Olof Johansson håller tal på vernissagen.

– Det är roligt att få visa upp vad kreativa personer här i Östergötland gör i bygdegården. Vi är en stark resurs för bygden, inte bara för stora fester utan för många olika sorts evenemang, säger Niklas Norén, ordförande Skärkinds bygdegårdsförening.

Konstveckan ger yrkesverksamma konstnärer möjlighet att visa sina verk och besökare att ta del av dem, samtidigt är alla verk till salu.

– Som konstkonsulent är det viktigt att sprida konsten utanför museer och gallerier. Att demokratisera konsten så den blir till för alla är en käpphäst för mig, säger Lena Wiklund, konstkonsulent, Östergötlands museum.

Under veckan blir det även samtal om krisberedskap och konsert med Sofie Hallin och Fredrik Ingå.

– Att göra konst tillgängligt för fler är det som Konst åt alla gör. Att ställa ut nu verksamma konstnärer på bygdegårdar och i Folkets hus och Våra gårdar, gör att de når en ny publik. Därför ville jag vara del av att genomföra utställningen på Skärkinds bygdegård, säger Lena.

– Konst åt alla är vårt sätt att arbete med allas rätt till kultur i hela landet. Hela landet är täckt av kulturscener, träffpunkter och mötesplatser för demokrati, säger Stefan Löfgren, verksamhetsutvecklare konst och kultur, Bygdegårdarnas Riksförbund.

Medverkande konstnärer
Agneta Östlund, Anneli Lindberg, Anton Bergström Grabowska, Carin Lundblad, Daniel Björkert, Eva Vogel-Rödin, Hasti Radpour, Inger Hasselgren, Inger Södergren, Isabelle Nilsson, Jimmy Gustavsson, Karin Klöör, Linden Carter, Lovisa Nordstedt, Michael Vågsten, Morgan Johansson, Olav Lunde, Sahar Burhan, Sigrid Ericson, Sissi Stahli, Stefan Teleman

Skärkinds bygdegård
www.bygdegardarna.se/skarkind

Öppettider
Tisdag kl. 17.00–20.00
Onsdag–fredag kl. 16.00–19.00
Lördag–söndag kl. 11.00–15.00
Fikaservering hela veckan.

Tisdag 17 maj
17.00 Vernissage och invigning med vice ordförande kultur- och fritidsnämnden Lars-Olof Johansson

Torsdag 19 maj
18.00 Samlingslokaler – samverkan i kristider, ett samtal med representanter från MSB, Räddningstjänsten, bygdegårdsdistriktet med flera

Lördag 21 maj
14.00 Konsert med Sofie Hallin (sång) och Fredrik Ingå (musik)

Konst åt alla i samarbete med Norrköpings kommun, Studieförbundet Vuxenskolan, Östergötlands museum, Östergötlands bygdegårdsdistrikt och alla medverkande

Om Konst åt alla
Konst åt alla är en folkrörelsesatsning som smyckat ut det offentliga rummet med verklighetens konst sedan 1977. Det är ett samarrangemang mellan de tre riksorganisationerna Bygdegårdarnas Riksförbund, Riksorganisationen Folkets Hus och Parker och Riksföreningen Våra Gårdar. Varje år arrangeras utställningar i organisationernas egna lokaler; i ett folketshus, bygdegård eller ordenshus. Värd för den specifika utställningen är en av medlemsföreningarna. Ett hundratal konstverks köps in årligen, av yrkesverksamma konstnärer, genom ett statligt anslag via Kulturrådet. Den inköpta konsten deponeras sedan i respektive riksorganisations medlemsföreningarnas lokaler, över hela landet.

Arrangörer Konst åt alla
Bygdegårdarnas Riksförbund, Riksföreningen Våra Gårdar och Riksorganisationen Folkets Hus och Parker

Mer information Konst åt alla:
www.konståtalla.nu
www.facebook.com/konstatalla

Bygdegårdarnas Riksförbund organiserar föreningsdrivna allmänna samlingslokaler. Bygdegårdar är öppna att hyra för alla som delar föreningens demokratiska värderingar. Vid årsskiftet 2021/2022 var 1452 bygdegårdar, bystugor eller liknade lokaler anslutna till riksförbundet.