2021-11-18 16:03Pressmeddelanden

28 yrkesverksamma konstnärer från Stockholms län ställer ut i tre samlingslokaler – Älvsjö, Hallunda, Järna

Konst åt alla kommer till Stockholms län 23–28 november 2021. Konst åt alla är en gemensam satsning mellan Bygdegårdarnas Riksförbund, Riksorganisationen Folkets Hus och Parker och Riksföreningen Våra Gårdar. Konst åt alla har tagit konsten dit där människor bor sedan 1977 med statligt stöd via Kulturrådet.

– Vi är väldigt glada och stolta över att ha blivit tillfrågade att vara värd för detta spännande evenemang, säger Gustaf Lagerberg, ordförande i Rönneberga bygdegård. – Genom konstutställningen hoppas vi kunna få flera att hitta till Rönneberga och inse att här finns möjligheter att utvecklas.

Konstveckan ger yrkesverksamma konstnärer möjlighet att visa sina verk och besökare att ta del av dem, samtidigt är alla verk till salu.

– Konst åt alla skapar konstgallerier på platser som kanske aldrig tidigare visat konst och en del av konsten som visas köps in och hängs i allmänna samlingslokaler runtom i landet så att ännu fler kan få ta del av den, berättar Stefan Löfgren, verksamhetsutvecklare för konst och kultur på Bygdegårdarnas Riksförbund.

Utställningen i Stockholms län har kommit till genom ett extra anslag, som del av ett av krisstöden, beviljat via Kulturrådet.

– Tillsammans har vi tre organisationer över 2500 anslutna föreningar över hela landet, säger Paula Hoffmann, konstansvarig på Riksorganisationen Folkets Hus och Parker. – Genom Konst åt alla sänker vi trösklarna till samtidskonsten.

Konceptet för Konst åt alla består av tre delar - ett lokalt arrangemang i en allmän samlingslokal, ett tillfälle för yrkesverksamma konstnärer att få visa och sälja konst samt att den inköpta konsten blir till konstdepositioner i våra respektive medlemsföreningars lokaler.

–  Bildkonsten är en viktig del av mötesplatsen, säger Morgan Karlsson, chef på Hallunda Folkets Hus. – Det är extra roligt att flera yrkesverksamma konstnärer från Botkyrka ställer ut i huset.

– Konst åt alla är vårt sätt att arbete med allas rätt till kultur i hela landet, säger Anton Hjärtmyr, konst- och kulturkonsulent Riksföreningen Våra Gårdar. – Just den här utställningen är lite speciell och kopplar samman våra tre organisationer extra mycket.

Konst åt alla-utställningen i Stockholms län samlar delar av en stor region där föreningarna representerar tre olika områden - förort, tätort, landsort. Lokala värdar för arrangemangen är Hallunda Folkets Hus, Godtemplargården i Älvsjö och Rönneberga bygdegård strax utanför Järna. Gemensam vernissage blir tisdagen den 23 november klockan 16.00 och därefter är de tre utställningslokalerna öppna hela veckan.

Tisdag 26 oktober klockan 16.00 – gemensam vernissage på tre olika platser.

I Rönneberga bygdegård invigningstalar Södertälje konsthalls chef Joanna Sandell och kommunstyrelsens ordförande i Södertälje kommun Boel Godner öppnar utställningen. Vernissagen livesänds också via Konst åt allas Facebooksida.

Program

Hitta all information och alla öppettider för respektive lokal på https://konståtalla.nu/konst-at-alla-stockholms-lan-23-28-november-2021/

Godtemplargården Älvsjö arrangerar också en minnesutställning över f.d. kulturminister, föreningsmedlemmen och grundare av Konst åt Alla, Bengt Göransson.

Arrangörer Konst åt alla

Bygdegårdarnas Riksförbund, Riksföreningen Våra Gårdar och Riksorganisationen Folkets Hus och Parker.

www.bygdegardarna.se
www.varagardar.se
www.folketshusochparker.se

Mer information

Läs mer på Konst åt allas hemsida https://konståtalla.nu/ och via https://www.facebook.com/konstatalla

Konst åt alla är en folkrörelsesatsning som smyckat ut det offentliga rummet med verklighetens konst sedan 1977. Det är ett samarrangemang mellan de tre riksorganisationerna Bygdegårdarnas Riksförbund, Riksorganisationen Folkets Hus och Parker och Riksföreningen Våra Gårdar. Varje år arrangeras utställningar i organisationernas egna lokaler; i ett folketshus, bygdegård eller ordenshus. Värd för den specifika utställningen är en av medlemsföreningarna. Ett hundratal konstverks köps in årligen, av yrkesverksamma konstnärer, genom ett statligt anslag via Kulturrådet. Den inköpta konsten deponeras sedan i respektive riksorganisations medlemsföreningarnas lokaler, över hela landet.

Anton Hjärtmyr
Våra gårdar