2022-05-02 06:30Pressmeddelanden

Bröllopsboom

Bröllop i Danmarks bygdegård. Foto: Petra WiknerBröllop i Danmarks bygdegård. Foto: Petra Wikner

Bröllopsbokningarna rullar in på landets bygdegårdar nu när det är fritt fram att samla familj och vänner igen. Bygdegårdarnas Riksförbund konstaterar att det verkar finnas en stor längtan efter att fira i större sällskap denna första sommar på tre år utan restriktioner.

Under pandemin har många skjutit på sina bröllop och bygdegårdarnas bokningskalendrar har ekat tomma. Enligt Siffror från SCB var antalet giftermål cirka 50 000 per år från 2006 fram till pandemin. Under pandemiåren 2020–2021 minskade antalet med drygt en femtedel och antalet större bröllopsfester var antagligen ännu färre.

Men nu är det full fart igen och många bygdegårdar uppger att det är högt tryck.

– Vi i Ljungstorps Bygdegård är glada att brudparen hängt kvar under de här åren, för att nu äntligen få fira ordentligt! Det är inte många helger lediga framöver, säger Margaretha Holm, kassör i Ljungstorps bygdegårdsförening.

– Precis så är det hos oss också! säger Britt-Lis Wallin, kontaktperson för kultur i Skälby Barkarby bygdegårdsförening.

Bygdegårdarnas Riksförbund och våra medlemmar ser fram emot att det blir fest i bygdegårdarna igen. En stor del av bygdegårdsföreningarna inkomster kommer från uthyrning till olika sammankomster så ekonomin har blivit lidande under pandemin.

Men den här sommaren blir det många bröllopsfester:

– Det är fullbokat varje helg fram till sista helgen i september. Många bröllop! berättar Louise Hasselquist, Jädersgården.

Sveriges 1 452 bygdegårdar finns till för firanden och sammankomster av olika slag, där bröllop är ett viktigt inslag.

– Sannolikt är det nu som vi tar steget fullt ut och firar tillsammans. Vi har en härlig sommar att se fram emot! säger Per Lodenius är förbundsordförande för Bygdegårdarnas Riksförbund.

Bygdegårdarnas Riksförbund organiserar föreningsdrivna allmänna samlingslokaler. Bygdegårdar är öppna att hyra för alla som delar föreningens demokratiska värderingar. Vid årsskiftet 2021/2022 var 1452 bygdegårdar, bystugor eller liknade lokaler anslutna till riksförbundet.

Kenneth Lundmark
Förbundschef, Bygdegårdarnas Riksförbund