2021-09-29 07:00Pressmeddelanden

Bygdegårdar får efterlängtat krisstöd samtidigt som restriktionerna tas bort

Foto: Sofia NahringbauerFoto: Sofia Nahringbauer

De allmänna samlingslokalerna har lidit svårt under coronapandemin och Bygdegårdarnas Riksförbund är nu glada att kunna betala ut den andra omgången av riktat krisstöd till sina medlemmar.

994 bygdegårdsföreningar har beviljats totalt drygt 20 miljoner kronor i stöd av de medel som Boverket fick att fördela till allmänna samlingslokaler 2021. Stödet är den andra och sista omgången av de totalt 125 miljoner regeringen anslog till allmänna samlingslokaler i september 2020. Förra året beviljades 1 035 bygdegårdsföreningar totalt nästan 30 miljoner kronor. Vid båda tillfällena beviljades så gott som samtliga som hade sökt medel stöd.

– Vi är glada att kunna dela ut detta stöd och att restriktioner nu tas bort så att bygdegårdarna kan bygga upp sin verksamhet igen. Många bygdegårdar har lidit svårt, men vi ser nu en ljusning och att både aktiviteter, arrangemang och uthyrningar har börjat ta fart igen, säger Kenneth Lundmark, förbundschef, Bygdegårdarnas Riksförbund.

Det är nu fortsatt viktigt att de allmänna mötesplatserna uppmärksammas och stöttas på olika sätt, exempelvis genom dialog med kommuner och regioner. Bygdegårdarna är en viktig resurs för hela samhället där föreningar, företag och privatpersoner kan mötas, samtala, fira och utvecklas.

Lista för det riktade krisstödet 2021

Lista för det riktade krisstödet 2020

Kontakta Jenny Dahlerus (se nedan) om du är intresserad av regionala siffror och kontaktuppgifter.

Bygdegårdarnas Riksförbund organiserar föreningsdrivna allmänna samlingslokaler. Bygdegårdar är öppna att hyra för alla som delar föreningens demokratiska värderingar. Vid årsskiftet 2020-2021 var 1444 bygdegårdar, bystugor eller liknade lokaler anslutna till riksförbundet.

Kenneth Lundmark
Förbundschef, Bygdegårdarnas Riksförbund