2019-10-16 11:54Pressmeddelanden

Bygdegårdarnas Kulturvecka – extra fokus på kultur i 1 433 hus!

Bygdegårdarnas Kulturvecka 2019

Bygdegårdarnas Riksförbund har kulturvecka 19–27 oktober. Under den veckan är det lite extra fokus på kulturaktiviteter av olika slag som arrangeras runt om i hela landet – en helt vanlig vecka. För i bygdegården är varje vecka en kulturvecka.

Bygdegården, bystugan, bygdecentret – de kan heta olika, men de är alla platser för kultur i alla dess former. Här går det att hitta både scenkonst, utställningar, film och mycket annat inom många olika kulturområden. Bygdegårdarna är med sina över 1 400 ”scener” Sveriges tredje nationalscenen. De är också ett nätverk och infrastruktur för konstutställningar runtom i hela landet.

Med 1 433 anslutna medlemsföreningar, utgör bygdegårdarna ett nätverk av lokaler för kultur, varje vecka under året. Vecka 43 passar vi på att rikta strålkastarna lite extra mot kulturverksamhet i bygdegårdarna.

Ett axplock av kulturevenemang 19–27 oktober:

Äventyrlig barn- och ungdomskulturhelg – Lundsbrunns Rymdcenter och bygdegård, Götene, 19–20 oktober
Barn och unga kan då pröva olika spännande aktiviteter som bland annat virtuell verklighet och digitala lekar, bygga och måla en utställning och skapa varelser med hjälp av teknikskrot i ett drömlikt mystiskt landskap. Här får även vuxna bygga tillsammans med sina barn eller barnbarn.

Folkmusik och visor – Arkhyttans bystuga, Säter, 19 oktober
Ny konstellation med lokala kvinnliga förmågor Anna-Karin Arkeberg, Maja Hästö, Fanny Perhson-Algmark och Hanna Kyhle.

Fröken – Kaxås Bygdegård, Krokom, 20 oktober
Västanå teater spelar en berättelse i ord och ton med Magdalena Eriksson och Alva Granström, två unga folkmusiker som tagit upp berättandet som levande och självklar del i sitt musicerande konstnärskap.

I kulissen – Edsbro bygdegård, Norrtälje, 20 oktober
En musikföreställning med två av Sveriges mest anlitade körsångerskor, Kerstin Ryhed och Britta Bergström. De tar med publiken bakom kulissen och varvar sång med minnen och berättelser från sina år som turnerande musiker.

Maleficent 2 och Downton Abbey – Kårsta Ekskogens bygdegård ”Saga Bio”, Vallentuna, 20 oktober

Barnteater – Kurt och Kio, Teater Tre – Tyresö bygdegård, Tyresö, 20 oktober
Kurt och Kio har tråkigt. De ger sig ut på äventyr i vardagsrummet och skapar en egen, magisk värld. Om vänskap och lek med mycket rörelse och humor.

Jazzkonsert och poesi – Skölvene bygdegård, Herrljunga, 20 oktober
Jazzsångerskan Amanda Andréas med ett program som bygger på jazzlåtar och poesi skriven av hennes 92-åriga morfar Gunnar Arnborg.

Selmas samlade vrede – Ullergården, Lindesberg, 26 oktober
Görel Crona gör en monolog med text av Margareta Skantze som visar en annan bild av Selma Lagerlöf än den vi är van vid. Vi möter flickan, studenten, författarinnan som är beredd att göra avkall på allt – utom att skriva.

En helkväll med Lars T Johansson – Här är ditt liv – Tynderö bygdegård, Timrå, 26 oktober
Hanning Häggström Produktion presenterar: "Här är ditt liv" Lars T Johansson! En helkväll om Lars T Johanssons karriär intervjuer, anekdoter, musik och skratt!

Tralala om helvetet vi kallar livet – Hörviks bygdegård, Sölvesborg, 26 oktober
En vänskaplig komedi om Livet som ibland kan kännas hopplöst och motigt. Som att inget går ens väg. Allting bara jävlas helt enkelt. I den här föreställningen möts två personer med olika typ av motgångar i en helt ny situation som ställer deras syn på livet på ända. Två vilt främmande människor blir tillsammans inlåsta och kan inte komma ut. De måste nu alltså lära sig att umgås med varandras svagheter. En blandning av komik och allvar. Tänkvärt och gripande.

SyLan – Bergby skolas bygdegård, Norrtälje, 27 oktober
Ta med symaskinen och sy tillsammans.

”Herre med gitarr”, Mikael Neumann – Tommarps bygdegård, Simrishamn, 27 oktober
En musikalisk enmansshow med skratt och allvar. Efter över 50 år i nöjesbranschen bjuder Mikael på en föreställning med egen musik, nya och äldre texter samt monologer och historier ur ett långt liv på scenen.

Bygdegårdarnas Riksförbund organiserar föreningsdrivna allmänna samlingslokaler. Bygdegårdar är öppna att hyra för alla som delar föreningens demokratiska värderingar. Vid årsskiftet 2019 var 1433 bygdegårdar, bystugor eller liknade lokaler anslutna till riksförbundet.