2024-05-23 06:15Pressmeddelanden

Bygdegårdarnas Riksförbunds förbundsstämma hålls i Mora, Dalarna

Bygdegårdarnas Riksförbunds förbundsstämma hålls i Mora 1-2 juni. Foto: AdobestockBygdegårdarnas Riksförbunds förbundsstämma hålls i Mora 1-2 juni. Foto: Adobestock

Den 1–2 juni arrangeras Bygdegårdarnas Riksförbunds förbundsstämma och värd för 2024 års stämma är Dalarnas bygdegårdsdistrikt. Stämman äger rum i Mora på Moraparken och boende på First camp.

Ombud från hela landet samlas i Mora och tar viktiga beslut om bygdegårdsrörelsens framtid. En ny förbundsordförande kommer att väljas då Per Lodenius avgår efter sju år. Valberedningens förslag till ny ordförande Mikael Larsson, riksledamot för C.

I hela Sverige finns 1 469 bygdegårdsföreningar och bystugor som är medlemmar i riksförbundet. 113 av dessa föreningar återfinns i Dalarnas distrikt.Det finns föreningar som är anslutna i alla kommuner i Dalarna. Från långt i norr till långt ner i söder. Det finns både stora och små lokaler.

De flesta ombuden anländer 31 maj för att ta del av seminarieprogram. Med besök på Nusnäs bygdegård där Sebastian Selvén från Dalarnas Museum berättar om dräkter och poesi. Därefter går resan till Grannas A. Olssons dalahästtillverkning. Sedan vidare till Färnäs bygdegård där Vasaloppets vd Johan Eriksson tar emot och pratar om värdskap mellan bygdegårdarna och vasaloppet.

– Vi ser fram emot att besöka Mora. Förutom stämmoförhandlingar och annat som hör stämman till kommer vi ta del av en del kultur från Dalarna som kulning, dalahästar, folkdräkter, Zorn och Vasaloppet, säger Kenneth Lundmark, förbundschef, Bygdegårdarnas Riksförbund.

Stämmofesten kommer att hållas på Östnors bygdegård med middag och underhållning. Mottagarna av förbundets högsta utmärkelse, årets bygdegårdsförening och årets miljöstipendiat uppmärksammas under stämman.

Bygdegårdrörelsen firar 80 år 2024.

Bygdegårdarnas Riksförbund organiserar föreningsdrivna allmänna samlingslokaler. Bygdegårdar är öppna att hyra för alla som delar föreningens demokratiska värderingar. Vid årsskiftet 2023/2024 var 1469 bygdegårdar, bystugor eller liknade lokaler anslutna till riksförbundet.

Kenneth Lundmark
Förbundschef, Bygdegårdarnas Riksförbund