2019-05-23 13:22Pressmeddelanden

Bygdegårdarnas Riksförbunds stämma hålls i Värnamo

Bygdegårdarnas Riksförbunds förbundsstämma 2019Bygdegårdarnas Riksförbunds förbundsstämma 2019

Datum: 1–2 juni
Plats: Gummifabriken, Värnamo

Den 1–2 juni håller Sveriges största riksorganisation för föreningsdrivna allmänna samlingslokaler förbundsstämma på Gummifabriken i Värnamo. Jönköpings bygdegårdsdistrikt står som värdar för arrangemanget där 170 representanter för 1 433 bygdegårdsföreningar i Sverige samlas. Bygdegårdarnas Riksförbund firar i år 75 år.

Stämmans tema är: Bygdegårdarna samlar Sverige – en 75-årig folkrörelse med framtidstro. Ordförande för riksförbundet är Per Lodenius.

På stämman kommer beslut tas om ett nytt idéprogram och nya stadgar. Ett stort antal motioner kommer att behandlas om allt från krisberedskap, kontanthantering, demokratiarbete till alkoholservering.

Under stämman delas förbundets högsta utmärkelse och miljöstipendiet ut, samt att årets bygdegårdsförening får motta sitt diplom. Förbundsfesten hålls på Ås förbundsgård, Gislaved kommun, som firar 100 år i år och är den första samlingslokalen som byggdes som bygdegård.

Nedan följer ett urval av aktiviteter under stämman:

Lördag 1 juni

13.00
Invigning av stämman med musik och fanor. Välkomna till Jönköpings bygdegårdsdistrikt. Tal av landshövding Helena Jonsson.

Förbundsstämman öppnas med tal av förbundsordförande Per Lodenius.

Utdelning av förbundets högsta utmärkelse, årets bygdegårdsförening samt miljöstipendiet.

Före stämman – fredag 31 maj: Seminarieresa

Lunch och visning på Vandalorum. Seminarium Civilsamhället och det offentliga – ett samtal mellan föreningen och kommunen på Reftele föreningsgård, och Det hållbara samhället, Peter Eklund från Hela Sverige ska leva, på Norra skolan.

Media hälsas varmt välkomna men ombeds anmäla sitt deltagande på förhand till Jenny Dahlerus (se kontaktuppgifter nedan).

Mer information om stämman finns på BR:s hemsida:
www.bygdegardarna.se/om-oss/forbundsstamma

Bygdegårdarnas Riksförbund organiserar föreningsdrivna allmänna samlingslokaler. Allmänna samlingslokaler som är öppna för alla – med en demokratisk värdegrund. Vid årsskiftet 2019 var 1433 bygdegårdar, bystugor eller liknade lokaler anslutna till riksförbundet.