2023-09-13 06:15Pressmeddelanden

Bygdegårdsbiografer samlas i Hoverberg

Hoverbergs bygdegård, en av Sveriges 18 bygdegårdsbiografer. Foto: Bygdegårdarnas RiksförbundHoverbergs bygdegård, en av Sveriges 18 bygdegårdsbiografer. Foto: Bygdegårdarnas Riksförbund

Representanter för Sveriges bygdegårdsbiografer träffas på Hoverbergs bio för filmdagar 22–24 september.

Under filmdagarna visas filmer som ännu inte gått upp på biograferna och trailers för andra kommande filmer.

Invigningsfilm är i år den finska Min älskade Sjökapten som utspelar sig på Irland. En rörande dramafilm om tidlös kärlek och förlåtelse.

– Det känns bra att visa denna film från den folkkära finlandssvenska regissören Klaus Härö som bland annat har fått Ingemar Bergman-priset, säger Niklas Fischer, verksamhetsutvecklare för film, Bygdegårdarnas Riksförbund.

Sedan fortsätter helgen med visning av sex filmer till, så det blir ett digert program för besökarna.

– Det blir en blandning av spelfilm och dokumentärer från Sverige och andra delar av världen. Bygdegårdsbiograferna är ofta små och det är värdefullt att få träffas och se film och utbyta erfarenheter, säger Niklas.

Hoverbergs bio är en av Sveriges äldsta biografer.

– Det är på tiden att filmdagarna kommer till Hoverberg, vi har ju varit biograf sedan 1910. Men idag behöver inte maskinisterna som ska hit åka häst och vagn lastad med filmrullar, säger Eva Dahlänger, Hoverbergs bygdegårdsförening.

Helgen avslutas med en visning av den kommande dokumentären om Cornelis Vreeswijk Somliga går med trasiga skor och en samtal med regissören Magnus Gertten.

Niklas Fischer
Verksamhetsutvecklare film, Bygdegårdarnas Riksförbund