2022-10-25 06:15Pressmeddelanden

Bygegårdarna skrämmer Sverige

Bygdegården och dess omgivning är den perfekta platsen för Halloweenfiranden av olika slag! Nu uppmärksammar Bygdegårdarnas Riksförbund dessa aktiviteter lite extra och lyfter bygdegårdarnas verksamhet under rubriken ”Vi skrämmer Sverige!”.

Till helgen och i nästa vecka arrangeras det massor med Halloween-aktiviteter i bygdegårdar över hela landet. Det är Halloweendiscon, spökvandringar, skräckfilmsvisningar, pumpa-pyssel, zombierun och mycket mer. Bygdegårdarna, som ofta är äldre hus på landsbygderna med många skrymslen och vrår, lämpar sig väl för dessa läskiga aktiviteter.

Med rubriken ”Vi skrämmer Sverige!” lyfter Bygdegårdarnas Riksförbund fram verksamheten i bygdegårdarna genom att sätta fokus på det som sker kring Halloween, ett firande som alla åldrar kan hjälpas åt att arrangera.

– Det är härligt att se kreativiteten och det stora engagemanget i bygdegårdsföreningarna, säger Elinor Metsjö, verksamhetsutvecklare ungdom på Bygdegårdarna Riksförbund.

För en del föreningar har arrangemanget utvecklats till en tradition som samlar hela bygden och för andra har årets satsning bidragit med inspiration att testa något nytt.

Sök på #viskrämmersverige på Facebook och Instagram för att se en del av aktiviteterna som sker runt om i landet eller kontakta oss (se nedan) om du vill få information om arrangemang i ert område.

”Vi skrämmer Sverige!” genomförs med stöd av överskottet från Landsbygdslotten, Bygdegårdarnas Riksförbunds lotteri.

Bygdegårdarnas Riksförbund organiserar föreningsdrivna allmänna samlingslokaler. Bygdegårdar är öppna att hyra för alla som delar föreningens demokratiska värderingar. Vid årsskiftet 2021/2022 var 1452 bygdegårdar, bystugor eller liknade lokaler anslutna till riksförbundet.