2024-10-11 06:15Pressmeddelanden

Filmdagar i Grästorp

Grästorps Konserthus. Foto: Anders Ehrnbecker Grästorps Konserthus. Foto: Anders Ehrnbecker

Grästorps bygdegårdsförening arrangerar filmdagar för bygdegårdsbiografer från hela landet 18–20 oktober. Det bjuds på förhandsvisningar och besök av skådespelare Mirja Turestedt.

Biografföreståndare från hela landet kommer till Grästorps Konserthus för att ta del av kommande biofilmer och seminarier kring driva biograf. Det finns 19 bygdegårdsbiografer som alla drivs av ideella krafter och visar film på samma premiärdag som resten av världen.

Filmdagarna invigs fredagen 18 oktober och då finns möjlighet för allmänheten att se den kommande filmen ”Levande och döda i Winsford”, en filmatisering av Håkan Nessers bok med samma namn. Biografen erbjuder ett begränsat antal biljetter till fredagens invigningsfilm där den röda mattan rullas ut. På plats för att tala om filmen finns regissören Carolina Ingvarsson och huvudrollsinnehavaren Mirja Turestedt.

– Jag ser fram emot att få möta publiken i Grästorp. Bygdegårdsbiografer är viktiga för att ge människor på landsbygden möjlighet att se vår film och kunna nå ut till hela landet och inte bara storstäderna. Jag hoppas att den kommer att leda till intressanta samtal och möten, säger filmens huvudrollsinnehavare Mirja Turestedt.

Biljetterna finns på Grästorps bios hemsida, invigningen börjar 16.00 och filmen startar 17.00.
Boka din biljett till visningen här: https://bio.se/bokning/cinemaId/7135/sessionId/495

Filmdagarna är ett årligt arrangemang för de 19 bygdegårdsbiograferna i landet och anordnas hos en av medlemmarna varje höst. Syftet är att få möjlighet att ta del av kommande filmutbud samt lära sig mer om att driva biograf.

Bygdegårdarnas Riksförbund organiserar föreningsdrivna allmänna samlingslokaler. Bygdegårdar är öppna att hyra för alla som delar föreningens demokratiska värderingar. Vid årsskiftet 2023/2024 var 1469 bygdegårdar, bystugor eller liknade lokaler anslutna till riksförbundet.

Niklas Fischer
Verksamhetsutvecklare film, Bygdegårdarnas Riksförbund