2021-11-02 07:15Pressmeddelanden

Hästholmens Bygdegård & Byalag är årets bygdegårdsförening

Hästholmens bygdegård. Foto: Camilla LinussonHästholmens bygdegård. Foto: Camilla Linusson

Hästholmens bygdegård och byalag i Ödeshögs kommun tilldelas Bygdegårdarnas Riksförbunds utmärkelse årets bygdegårdsförening i Sverige 2021.

–  Vi känner oss överraskade och mycket glada! Det är en ära att bli utvald av alla landets över 1 400 bygdegårdar – fantastiskt helt enkelt! säger Camilla Linusson, ordförande i Hästholmens bygdegård och byalag.

Hästholmens bygdegård arrangerar många olika aktiviteter som föreläsningar, filmvisningar för både barn och vuxna, teaterföreställningar, studiecirklar, barndisco som vänder sig till olika målgrupper. Byalaget samarbetar även med andra föreningar i bygden, skickar skrivelser till kommunen vid behov och ansvarar för Hästholmens anslagstavlor och kommunens flaggstänger.

– Vi ger också ut en tidning till alla Hästholmens och Ombergs hushåll med omnejd som vi är väldigt stolta över. Den kommer ut fyra gånger per år och innehåller artiklar, kalendarium och annat som kan tänkas relevant för Hästholmaborna. Numera finns Hestholmabladet även digitalt på vår hemsida eftersom många utanför Hästholmen visat sig intresserade, säger Camilla.

Några särskilda händelser de senaste åren är en minneshelg för Per Brahes förlisning som uppmärksammades av riks-tv samt en regnbågshelg där kommunen flaggade med regnbågsflaggor för första gången, en drag-workshop hölls och normbrytande sagoläsning för barn med Bland Drakar och Dragqueens ordnades i bygdegården.

– Hästholmens bygdegård och byalag är en värdig vinnare som sticker ut, en förening som visat stort hjärta under pandemin och lyckats bibehålla och utveckla sin roll som navet i bygden, trots alla restriktioner, säger juryns ordförande Anders Karlsson som också är vice ordförande i Bygdegårdarnas Riksförbund.

Läs mer om Hästholmen bygdegård och byalag:

Motivering:

”Hästholmens bygdegård och byalag är navet i bygden. Bygdegården är en rik mötesplats med ett blomstrande kulturliv. Föreningen är kraften som för bygdens talan och skapar dialog mellan medborgare och politiker. När coronapandemin lamslog stora delar av det svenska föreningslivet ställde Hästholmens bygdegård och byalag inte in utan om. Fram växte byalagshjälp, rekoring och ploggning. Så formas ett i alla dimensioner hållbart samhälle. Nu har bygdegården öppnat upp sin breda verksamhet igen, till glädje för människor i alla åldrar.”

Utmärkelsen delas ut vid Bygdegårdarnas nationella träff den 12–14 november på Sånga-Säby, väster om Stockholm: https://bygdegardarna.se/om-oss/nationell-traff/

Bygdegårdarnas Riksförbund organiserar föreningsdrivna allmänna samlingslokaler. Bygdegårdar är öppna att hyra för alla som delar föreningens demokratiska värderingar. Vid årsskiftet 2020-2021 var 1444 bygdegårdar, bystugor eller liknade lokaler anslutna till riksförbundet.

Ordförande i Hästholmens Bygdegård & Byalag
Camilla Linusson