2021-11-09 07:15Pressmeddelanden

Hela Sveriges bygdegårdsrörelse möts på Sånga-Säby

Vägvisningsskylt bygdegård

Bygdegårdarnas Riksförbund bjuder 12–14 november in till Nationell träff för bygdegårdsaktiva från hela landet för första gången. Temat är ”Bygdegårdarna samlar Sverige – mötesplats för delaktighet och gemenskap”.

För första gången ordnar Bygdegårdarnas Riksförbund en träff som riktar sig till alla engagerade i bygdegårdsrörelsen. Helgen bjuder på inspiration från välkända talare och bygdegårdsföreningar i hela landet. Några av de som medverkar är Po Tidholm, journalist och föreläsare om landsbygdsfrågor, Aron Schoug, forskare inom demokrati, engagemang och civilsamhälle och artisten Tina Wilhelmsson, artist och folkbildare. Hästholmens bygdegård berättar om att vara navet i bygden för lokal utveckling och engagemang och Vendels bygdegårdsförening om föryngring, gemenskap och inkludering. På kvällen bjuder dansbandet Callinaz upp till dans.

Träffen arrangeras på Sånga-Säby väster om Stockholm med start fredag kväll och avslut söndag lunch. Seminarier, tankeväckande inspel om bygdegårdsrörelsens möjligheter och goda exempel från lokala bygdegårdsföreningar blandas med personliga möten oh erfarenhetsutbyte. Under lördagskvällen arrangeras bygdegårdsgalan med utdelning av utmärkelsen årets bygdegårdsförening till Hästholmens bygdegård och byalag samt årets miljöstipendium till Södra Färs bygdegårdsförening, Solvalla. Flera andra utmärkelser till föreningar och bygdegårdsdistrikt delas också ut.

Träffen erbjuder de som är aktiva i bygdegårdsföreningar att fördjupa ditt engagemang i bygdegårdsrörelsen och ta med sig goda idéer hem till sin bygd.

Utmärkelserna Årets bygdegård och Årets miljöstipendiat kommer att delas ut under lördagskvällen.

Po Tidholm, journalist och författare om landsbygdsfrågor.

Anna Linell, från Global forum och föreläsare om hållbarhet och Agenda 2030.

Aron Schoug Öhman, forskare Stockholms universitet inom demokrati, engagemang och civilsamhälle.

Åsa Norling, scenkonstnär, projektledare och pedagog och föreläsare om kulturens roll för den lokala platsen.

Felicia Edholm, projektledare & projektcoach på Leader Höga kusten om hur kan vi bli bättre på att inkludera unga

Tina Wilhelmsson, musiker, artist och folkbildare.

Vendels bygdegårdsförening om föryngring, gemenskap och inkludering.

Upplands Ekeby bygdegårdsförening om kultur som samlingspunkt i bygden.

Ransta Nästa bygdegårdsförening om bygdegårdsföreningen som samlande röst för bygdens intressen och behov.

Hästholmens bygdegård och byalag om att vara navet i bygden för lokal utveckling och engagemang.

Frödinge bygdegårdsförening om att ha ett hållbarhetsperspektiv på verksamheten i en bygdegård.

Bygdegårdarnas Riksförbund organiserar föreningsdrivna allmänna samlingslokaler. Bygdegårdar är öppna att hyra för alla som delar föreningens demokratiska värderingar. Vid årsskiftet 2020-2021 var 1444 bygdegårdar, bystugor eller liknade lokaler anslutna till riksförbundet.

Kenneth Lundmark
Förbundschef, Bygdegårdarnas Riksförbund