2021-10-20 06:15Pressmeddelanden

Kulturens återstart, konstvernissage och barnens demokrati - tre livesända arrangemang

Tre livesända arrangemang under Bygdegårdarnas Kultur- och demokrativecka

Bygdegårdarnas Riksförbund firar demokratiåret 2021 genom att sätta särskilt fokus på kultur och demokrati vecka 43. Vi bjuder in till tre publika arrangemang på temana kultur och demokrati som alla är välkomna att ta del av. Lyssna på ett panelsamtal om kulturens återstart, kom på digital konstvernissage och lär dig mer om demokrati för barn.

Livesänt panelsamtal måndag 25 oktober 2021, kl. 12.00–12.45

Återstart för kulturen – återhämtning och utveckling efter coronapandemin

I en värld där fysiska möten och möten mellan utövare och publik varit vardag ställdes allt på ända. Regeringen presenterade utredningen Från kris till kraft – återstart för kulturen sista september. Vilka konsekvenser och lärdomar kan dras? Vilka initiativ har tagits? Hur stärker vi kultursektorns hållbarhet? Hur kan det ideella kulturlivet ta plats i återstarten?

Välkommen till ett panelsamtal med Linda Zachrisson (särskild utredare återstart av kulturen), Per Lodenius (ordförande Bygdegårdarnas Riksförbund), Magnus Aspegren (vd Riksteatern) och Noomi Hedlund (verksamhetsutvecklare Musikaliska). Kenneth Lundmark, som modererar samtalet, är förbundschef för Bygdegårdarnas Riksförbund.

Koppla upp dig via länken: https://www.youtube.com/watch?v=iyYj-b7sKFA

Livesänd vernissagen tisdag 26 oktober 2021, kl. 16.00

Vernissage: Konst åt alla

Konst åt alla är hela landets rätt till konst. Bygdegårdarnas Riksförbund, Riksorganisationen Folkets Hus och Parker och Riksföreningen Våra Gårdar tar konsten dit där människor bor. En av årets fyra Konst åt alla-utställningar sker 26–31 oktober i Korsbygården, Lärbro, på Gotland. 21 yrkesverksamma gotländska konstnärer möts i en av Gotlands 60 bygdegårdar. Ett livesänt arrangemang med invigningstal och röster om konst.

Läs mer på: www.konståtalla.nu

Livesänt webbinarium onsdagen 27 oktober 2021, kl. 18.30–19.30

Nora i bygdegården – ett webbinarium om barnens demokrati

Bokserien om Nora bjuder in de yngsta i samhällsdebatten genom att förklara det komplexa på ett lätt och roligt sätt! Under webbinariet berättar författaren Marléne Tamlin, Bygdegårdarnas Riksförbund och Frödinge bygdegård om hur vi kan involvera barnen i att lära sig demokrati och hur bygdegårdarna kan vara mötesplatsen för aktiviteterna.

Koppla upp dig via länken: https://us02web.zoom.us/j/84149420017?pwd=Z29PNDlEMG9HeEFVMW01ak10NzhiQT09

I många lokala bygdegårdar runtom i landet pågår också evenemang under den aktuella veckan.

Bygdegårdarnas Riksförbund organiserar föreningsdrivna allmänna samlingslokaler. Bygdegårdar är öppna att hyra för alla som delar föreningens demokratiska värderingar. Vid årsskiftet 2020-2021 var 1444 bygdegårdar, bystugor eller liknade lokaler anslutna till riksförbundet.

Kenneth Lundmark
Förbundschef, Bygdegårdarnas Riksförbund