2022-06-03 06:30Pressmeddelanden

Lisa Gärdt tilldelas miljöstipendiet 2022

Bygdegårdarnas Riksförbunds och Bondens Els miljöstipendium 2022 tilldelas Lisa Gärdt som har gjort Värmskogs bygdegård till navet i bygdens hållbarhetsarbete.

– Jag hade verkligen inte väntat mig detta och det är jättekul att mitt arbete uppmärksammas. Det har varit väldigt mycket jobb, men roligt. Jag har jobbat tillsammans med folket i bygden, det bor extremt kompetenta människor i Värmskog, säger Lisa Gärdt, ordförande i Värmskogs bygdegårdsförening, om miljöstipendiet.

Värmskog är en aktiv bygd i de värmländska skogarna med 650 invånare. Här finns skola, kafe, lanthandel, vandrarhem, frisör, loppis och ett stort antal driftiga egenföretagare och entreprenörer. Ett rikt föreningsliv med många unga engagerade i föreningarna, samt en bygdegård som idag huserar Värmskogs Friskola och Servicepunkt i sina lokaler. Bygdegården har matsal som hyrs ut som festlokal, en sporthall som används flitigt, ett gym och ett konferensrum för föreningsmöten.

Juryns ordförande Karin Olsson, ledamot i Bygdegårdarnas Riksförbunds styrelse, säger:

– Vi valde i år en ung person som visar vägen mot hållbarhet som helhetstänk, med ett bredare perspektiv än det lite snävare miljömässiga. Lisa Gärdt passar väldigt bra in på detta och det känns fint att få ge henne detta stipendium.

Motivering
Lisa Gärdt, ordförande i Värmskogs bygdegårdsförening, har genom sitt engagemang i Hållbara Värmskog och Värmskogspodden visat på hur arbetet med Agenda 2030 kan lyftas och arbetas med lokalt och engagera bygden. Har gjort bygdegården till navet i hållbarhetsarbetet med olika aktiviteter, digitala idéboxar och visionsarbete för långsiktigt hållbarhetsbyggande.

Om miljöstipendiet
Syftet med miljöstipendiet är att uppmärksamma person(er) eller bygdegårdsförening/-distrikt som på ett aktivt och förtjänstfullt sätt arbetar med miljöfrågor kopplat till bygdegårdsrörelsen och som kan tjäna som inspiration för andra att arbeta med miljöfrågor.

Stipendiet består av diplom samt 5 000 kronor och delas ut årligen.

Stipendiaten/stipendiaterna utses av en jury bestående av tre personer: en ledamot i BR:s förbundsstyrelse, en representant för Bondens El och en medarbetare vid BR:s förbundskansli som handlägger miljöfrågor.

Utmärkelsen delas ut vid Bygdegårdarnas Riksförbunds stämma i Älmhult 4–5 juni.

Bygdegårdarnas Riksförbund organiserar föreningsdrivna allmänna samlingslokaler. Bygdegårdar är öppna att hyra för alla som delar föreningens demokratiska värderingar. Vid årsskiftet 2021/2022 var 1452 bygdegårdar, bystugor eller liknade lokaler anslutna till riksförbundet.

Juryordförande miljöstipendiet, Bygdegårdarnas Riksförbund
Karin Olsson