2023-01-27 07:15Pressmeddelanden

Multikonstnären Carina Henriksson på turné i Norrbotten

Carina Hensriksson. Foto:privatCarina Hensriksson. Foto:privat

Multikonstnären Carina Henriksson turnerar I Norrbotten som en del av den rikstäckande Kulturbygdsturnén. Den 31 januari uppträder hon i Siknäs bygdegård, Kalix kommun. Det blir totalt 15 turnéstopp för Carina i Norrbotten fram till sommaren 2023.

Genom hela sitt liv har multikonstnären Carina Henriksson verkat som en passionerad kulturproducent inom en rad kulturformer. Hon rör sig fritt mellan sång, musik, teater, litteratur och vandrar obundet mellan genrer och uttrycksformer.

– Kulturbygdsturnén är en unik satsning som betyder mycket både för mig och för regionen. Turnén har ett signalvärde som visar på angelägenhetsgraden av tillgänglig högkvalitativ kultur i hela landet. För mig personligen är det helt i linje med det jag arbetat för hela min karriär; tillgänglig kultur, regionalt producerad kultur i vårt gränslösa, mångkulturella och vidsträckta område, säger Carina Henriksson.

Via produktionsbolaget Glesbygdsdivan tillgängliggör hon kultur för alla och har blivit känd för de egna musik- och teaterproduktionerna Opera Vildmarkfestivalen, Ice Globe Theatre och sitt alter ego, Glesbygdsdivan.

– Det är jättekul att turnéerna drar i gång på allvar nu! Kulturbygdsturnén bidrar med en bredd av kulturuttryck och en spridning över hela landet. Bygdegårdsrörelsens spridning över landet skapar ett nätverk av scener för kultur i alla dess former, säger Stefan Löfgren, projektledare för Kulturbygdsturnén på Bygdegårdarnas Riksförbund.

– Det känns toppenkul att få komma ut och möta publiken och gensvaret har varit enormt. Vi bor och verkar i ett stort län och det blir många mil i bil. Förhoppningsvis så leder denna turné till fler samarbeten och fler evenemang, både för Glesbygdsdivans vidkommande och mellan olika föreningar och andra arrangörer i regionen. Vi behöver samverka mer och vi behöver producera mer regionalt så att vi i nästa led kan erbjuda regionalt verksamma kulturutövare arbetstillfällen så att de i sin tur kan bo kvar i vår region, avslutar Carina.

Av 700 sökande i hela landet fick Carina uppdraget som Norrbottens bygdegårdsdistrikt sångerska och musiker. Det innebär att hon kommer att genomföra 15 konserter, fyra workshops (varav två för vuxna och två för de yngre) på bygdegårdar i distriktet.

Pocketoperan – Här är det jag som stämmer

En berättelse om Piteås okända operadiva Lydia Lindgren som växte upp i misär, men som rymde till kontinenten och USA. Där gjorde hon världskarriär och sjöng med storheter som Enrico Caruso och Jussi Björling. Karriären tog abrupt slut när hon stämde chefen på Metropolitan Opera för ”obrutna kärlekslöften”, 100 år innan #metoo-protesterna. Föreställningen handlar om mellanförskap, identitet, minoritet och lyfter modet att våga följa sina drömmar, trotsa jantelagen och gå sin egen väg.

Rajaton – Gränslöst

En föreställning där språk, musik och olika världar möts i ett gränslöst och genrefritt program med norrbottniska förtecken och tornedalska klangvärldar. Innehåller allt från opera i tornedalsdräkt och visor i operakostym, till egna tonsättningar, berättelser och texter. Helt enkelt ett musikaliskt tvärsnitt mellan skog, myr och asfalt och ängar. Medverkande är Glesbygdsdivan Carina Henriksson, Roger Norén samt utbyggbar ensemble.

www.glesbygdsdivan.se

Turnéplan

Januari
31 Framträdande 19.00, Siknäs bygdegård, Kalix.

Februari
1 Framträdande 18.30, bygdegården i Alvik, Luleå.
5 Framträdande 15.00, Forsheds bygdegård, Luleå.

Mars
1 Framträdande 19.00, Koutojärvi skola, Övertorneå.
2 Framträdande 19.00, Edeborg bygdegård (Harads byaförening), Boden.
5 Framträdande 17.00, Svansteins hembygdsgård, Övertorneå.
22 Framträdande 19.00, Storöns bygdegård, Kalix.
26 Framträdande 18.00, Bredsels bygdegård, Älvsbyn.

1 Framträdande 18.00, Teurajärvi Träffpunkten, Pajala.
2 Framträdande 13.00, Månsbyns Framtid (Byastugan), Kalix.
2 Framträdande 18.00, Korpikå bygdegård, Kalix.

Se ytterligare information och turnéplan: https://bygdegardarna.se/var-verksamhet/kulturbygdsturne/24-kulturutovare/norrbotten-carina-henriksson/

Bygdegårdarnas Riksförbund gör en unik kultursatsning med 24 yrkesverksamma kulturutövare i hela landet. En kulturutövare i vart och ett av förbundets 24 bygdegårdsdistrikt.

• Kulturbygdsturnén består av 24 yrkesverksamma kulturutövare – en i vart och ett av de 24 bygdegårdsdistrikt som organisationen är uppdelad i.
  • Kulturbygdsturnén är över 500 lokala arrangemang över hela landet.
  • Kulturbygdsturnén är finansierad genom återstartsbidrag till kulturen på tio miljoner kronor via ett bidrag beviljat av Statens kulturråd.

Med stöd från:

Relaterad media