2021-11-25 07:15Pressmeddelanden

Nästan fyra miljoner kronor till kultur i hela landet

Bygdegårdarna i Sverige är en hörnsten i svenskt kulturliv. Bygdegårdarnas Riksförbund har beviljats drygt 3,8 miljoner kronor från Statens kulturråd. Pengar som blir till konserter, föreställningar, dansuppvisningar med mera runt om i landet.

Över 1 400 allmänna lokaler som drivs av ideella föreningar kan nu söka medel från riksförbundet för att anlita yrkesverksamma kulturutövare. Stödet ökar kulturutbudet på landsbygderna och bidrar till bredd. Det blir en fortsättning på de två miljoner kronor som delades ut under andra halvan av 2021.

– Vi är så glada att vi kan fortsätta stötta våra medlemmar med arrangera kulturevenemang! Vi berikar kulturlivet i hela landet, säger Kenneth Lundmark, förbundschef, Bygdegårdarnas Riksförbund.

Bygdegårdarna är viktiga för att hela Sverige ska leva och i spåren av coronapandemin är allt stöd välkommet. Riksförbundet har jobbar hårt för att föreningarna ska klara sig och efter ett tapp på tre medlemmar 2020 är medlemmarna nu fler än någonsin.

– Mottagandet av kulturstödet bland föreningarna under 2021 har varit mycket positivt och allt från musikteater, konserter och barnteater till författarsamtal och stand-up har arrangerats, liksom lajvworkshop, berättaraftnar, föreläsningar och danser. Det känns fantastiskt att kunna fortsätta bidra till kultur i hela landet, säger Stefan Löfgren, verksamhetsutvecklare konst och kultur, Bygdegårdarnas Riksförbund.

Stödet syftar dels till att bygdegårdar ska kunna bjuda in till kulturevenemang, dels att ge uppdrag till yrkesverksamma kulturutövare. Både publik, arrangörer och kulturutövare har uppskattat stödet under 2021. Det visar återkopplingen i redovisningen som föreningarna har gjort samt andra kontakter med både arrangörer och kulturutövare. Några av kommentarerna i redovisningen lyder:

Kulturarrangemang var efterlängtade.
Vi vill kunna erbjuda fler föreställningar då efterfrågan är extremt stor.
Om man arrangerar ska man jobba med proffs, då kommer publiken.
Att ha roligt och skratta tillsammans förenar människor. Efter den här kvällen har flera visat intresse att vara mer på bygdegården.
Författarframträdandet togs emot gott och hade stort intresse.
Glädjen var stor hos barnen som såg föreställningen.
Det finns ett intresse för professionella musikevenemang i vår omgivning vilket känns väldigt roligt.
Stort intresse för artisten och bra feedback från besökare samt skönt med Bygdegårdarnas Riksförbunds stöd i dessa sammanhang.
Musik är alltid välgörande och skapar möten mellan människor.

– Det här är en mycket välkommen tidig julklapp och vi ser fram emot det kommande året, avslutar Kenneth.

Kontakta Jenny Dahlerus (se nedan) om du vill veta mer om lokala arrangemang under 2021.

Bygdegårdarnas Riksförbund organiserar föreningsdrivna allmänna samlingslokaler. Bygdegårdar är öppna att hyra för alla som delar föreningens demokratiska värderingar. Vid årsskiftet 2020-2021 var 1444 bygdegårdar, bystugor eller liknade lokaler anslutna till riksförbundet.

Kenneth Lundmark
Förbundschef, Bygdegårdarnas Riksförbund