2019-06-27 06:00Pressmeddelanden

Näsvikens bygdegård räddas – får 100 000 kronor och satsar på unga

Näsvikens bygdegårdNäsvikens bygdegård

Näsvikens bygdegårdsförening i Hudiksvalls kommun får 100 000 kronor från Landlotten till att dra om el som dömts ut. Detta räddar bygdegårdens verksamhet samt innebär att satsning på ungdomsverksamhet och funktionsnedsatta kan genomföras.

‒ Detta betyder oerhört mycket för oss! Vi kan planera framåt och växa som bygdegård. Utan detta bidrag hade vi riskerat stängning på grund av bristande säkerhet med elen, vilket hade varit förödande för våran förening och för bygden, säger Emma Pergel, ledamot i bygdegårdens styrelse.

Nu kan den planerade satsningen genomföras på Lan-spel, aktiviteter för unga samt musikcafé och dans för funktionsnedsatta. Föreningen har sedan tidigare dragit in fiber och köpt utrustning för Lan. Planerna grusades när en besiktning dömde ut elen i slutet av förra året i samband med att el-kapaciteten skulle utökas. Ny eldragning kostar 475 000 kronor och hela bygdegårdens verksamhet hotades.

Föreningen har fått bidrag från kommunen till elinstallationen, men behöver finansiera en stor del själva. Därför sökte föreningen Bygdegårdarnas Riksförbunds investeringscheck som kommer från Landlottens överskott.

Övriga som får investeringscheck

Ytterligare en förening får 100 000 kronor och det är Vendels bygdegård i Tierp, Uppsalas bygdegårdsdistrikt, som ska använda medlen till att skapa ett e-sportcentrum. Ytterligare 21 bygdegårdsföreningar får 15 500 kronor vardera till fiber och internetanslutning. En av dem är Skålbo bygdegårdsförening i Ljusdals kommun. Sammanlagt har 79 föreningar ansökt om investeringscheck hos Bygdegårdarnas Riksförbund.

Fakta om Landlotten: Landlotten är Bygdegårdarnas Riksförbunds egen skraplott. Årets överskott är 1 242 101 kronor, pengar som används till landsbygdsutveckling genom bygdegårdsrörelsens verksamhet. Medlemsföreningar kan till exempel söka ungdomscheck för verksamhet.

Här finns övriga som fått utvecklingscheck: https://bygdegardarna.se/om-oss/nyheter/investeringscheck-till-23-bygdegardsforeningar/

Bygdegårdarnas Riksförbund organiserar föreningsdrivna allmänna samlingslokaler. Allmänna samlingslokaler som är öppna för alla – med en demokratisk värdegrund. Vid årsskiftet 2019 var 1433 bygdegårdar, bystugor eller liknade lokaler anslutna till riksförbundet.