2023-09-07 06:15Pressmeddelanden

Nationell träff för bygdegårdsrörelsen om kultur, konst och film

Visby ringmur. Foto: AdobestockVisby ringmur. Foto: Adobestock

Representanter för bygdegårdsrörelsen från hela landet möts i Visby 15–17 september för en nationell träff arrangerad av Bygdegårdarnas Riksförbund.

Bygdegårdarna är med sina många lokaler i hela landet en hörnsten i Sveriges kulturliv. De är en förutsättning för att alla ska ha möjlighet att uppleva och möta olika kulturuttryck. Helgen den 15–17 september samlas företrädare för att stärka arrangörskapet när det gäller kultur i landets bygdegårdar.

– Kulturarrangemang är en viktig del av bygdegårdsrörelsen, därför är det viktigt att mötas och lyfta kultur, konst och film med fokus på arrangörskapet. Kulturbygdsturnén har verkligen satt ljuset på hur gärna våra föreningar arrangerar kultur och nu siktar vi på att ta dessa erfarenheter vidare och utvecklas, säger Per Lodenius, förbundsordförande, Bygdegårdarnas Riksförbund.

Bygdegårdarnas Riksförbund har genomfört olika insatser för att stötta återstarten av bygdegårdarnas kulturverksamheter med medel från Statens kulturråd, bland annat Kulturbygdsturnén där Gotlands kulturutövare var clownen Palle Paulsen. I Sveriges största kulturbygdsturné genomförde 24 anställda kulturutövare 500 publika arrangemang i hela landet.

– Vi är väldigt glada att vara lokala värdar för denna viktiga träff och ser fram emot en festmiddag med show av Wats i Väskinde bygdegård, säger Ida Björkqvist, ordförande, Gotland bygdegårdsdistrikt.

Förutom bygdegårdsrepresentanter medverkar bland annat regionfullmäktiges ordförande på Gotland Inger Harlevi på den festmiddag som sker på Väskinde bygdegård lördag kväll. Under festmiddagen kommer även utmärkelserna Årets Bygdegårdsförening och Miljöstipendium att delas ut. Under helgen sker också seminarier på Gotlands Kulturrum och programmet innehåller även kulturinslag av olika slag.

Media är välkomna att besöka Nationell träff söndag 17 september vid kl. 10 på Wisby strand, där det under fikapausen finns möjlighet att prata med deltagare. Kontakta Jenny dahlerus, kommunikationsansvarig, om du vill komma dit.