2023-01-26 07:15Pressmeddelanden

Nytt datum för turnépremiären för harpisten Stina Hellberg Agback i Uppsala län

Stina Hellberg Agback. Foto: Martin HellströmStina Hellberg Agback. Foto: Martin Hellström

Harpisten Stina Hellberg Agback har premiär för sin del av den rikstäckande Kulturbygdsturnén den 12 februari i Morkarla bygdegård, Östhammars kommun (Obs! Korrigering av tidigare datum 3 februari). Det blir ytterligare 14 turnéstopp för Stina i Uppsala län fram till sommaren 2023.

När Stina Hellberg Agback var sju år kryssade hon spontant i den lilla rutan för ”harpa” på den kommunala musikskolan i Uppsala. Då visste hon inte att detta var starten på en livslång kärlek till harpans änglalika, majestätiska, mjuka men också suggestiva uppenbarelse. Nu ger hon sig ut på turné på bygdegårdar i Uppsala län med konserten In kom en harpa.

– Det är otroligt roligt att förbereda ett program som får nå ut till en stor, lokal publik. Jag ser så fram emot alla möten och samtal som jag kommer att få vara med om. Jag växer som kulturutövare och människa varje gång jag möter nya människor och ny publik, säger Stina Hellberg Agback.

Stina är utbildad harpist vid Kungliga Musikhögskolan, Trinity College of Music i London och Berklee College of Music i Boston. Under åren har hon bland annat spelat med Laleh, Tomas Ledin, Blåsarsymfonikerna, Uppsala Kammarorkester och inte minst med de egna banden SHA3K, Namna, Hexabit och Utopidepartementet.

– Konserten In kom en harpa kommer erbjuda nästan allt ­– den kommer vara riktigt spretig! Det görs alldeles för få soloharpa-konserter i Sverige, så nu när jag får chansen vill jag verkligen ge ett smakprov från många musikinriktningar en harpist kan välja: klassisk musik, folkmusik, jazz, nutida konstmusik, fri improvisation. Alla kommer att få höra något i en stil de gillar, och alla kommer att få höra något nytt och oväntat, säger Stina.

– Vi är glada över möjligheten för föreningarna att få arrangera musikkvällar och har bjudit in Stina att spela vid ett par tillfällen när vi har bjudit in föreningar till träffar, säger Britt Mattsson, kontaktperson för kultur i Uppsala bygdegårdsdistrikt.

Stina berättar att hon inte har övat så här mycket sedan hon gick på högskolan:

– Jag vänder och vrider på programmet så att jag får med allt jag vill förmedla. Det ska vara ett program som är roligt att spela, roligt att lyssna på, och som väcker tankar och ruskar om, lite milt såklart, avslutar hon.

Av 700 sökande fick Stina uppdraget som Uppsala bygdegårdsdistrikts harpist. Det innebär att hon kommer att genomföra 15 föreställningar och fyra workshops (varav två för vuxna och två för de yngre) på bygdegårdar i Uppsala län.

www.stinahellbergagback.com

Tid och plats för turnépremiären

Söndag 12 februari kl. 14.00, Morkarla bygdegård, Östhammars kommun

Se ytterligare information och turnéplan: https://bygdegardarna.se/var-verksamhet/kulturbygdsturne/24-kulturutovare/uppsala-lan-stina-hellberg-agback/

Om Kulturbygdsturnén

Bygdegårdarnas Riksförbund gör en unik kultursatsning med 24 yrkesverksamma kulturutövare i hela landet. En kulturutövare i vart och ett av förbundets 24 bygdegårdsdistrikt.

• Kulturbygdsturnén består av 24 yrkesverksamma kulturutövare – en i vart och ett av de 24 bygdegårdsdistrikt som organisationen är uppdelad i.
  • Kulturbygdsturnén är över 500 lokala arrangemang över hela landet.
  • Kulturbygdsturnén är finansierad genom återstartsbidrag till kulturen på tio miljoner kronor via ett bidrag beviljat av Statens kulturråd.

Med stöd från:

Kontaktperson för kultur, Uppsala bygdegårdsdistrikt