2018-04-13 10:35Pressmeddelanden

Oppmanna-Vånga - Årets bygdegårdsförening i Sverige 2018

Oppmanna-Vånga Bygdegårdsförening

Bygdegårdarnas Riksförbund har utsett Oppmanna-Vånga bygdegårdsförening i Kristianstads kommun till Årets bygdegårdsförening i Sverige 2018.

Motivering:
”Oppmanna-Vånga bygdegårdsförening tar tillvara och utvecklar en 300 år gammal tradition och har skapat en samlingsplats för bygden. På Brunnen i Arkelstorp ger föreningen plats åt välbefinnande och fest i en naturskön miljö. Föreningen har ett aktivt hållbarhetsarbete med miljödiplom och utveckling av hälsofrämjande aktiviteter.”

Kriterierna för att kunna nomineras är:

• Driver en väl fungerade allmän samlingslokal, tillgänglig för alla.
  • Arbetar för att samordna initiativ, skapa gemenskap och utveckling i bygden och utveckla bygdegårdens roll.
  • Ett brett utbud av aktiviteter av externa arrangörer eller genom egen verksamhet
  • Har tagit minst Miljödiplom 1
  • Har egen hemsida
  • Kan visa på något särskilt som hänt det senaste året/åren som utmärker denna bygdegårdsförening.

Utmärkelsen kommer att utdelas den 2‒3 juni på Bygdegårdarnas förbundsstämma på Marholmen i Norrtälje kommun. På förbundsstämman samlas drygt 170 bygdegårdsrepresentanter och ombud för landets 1427 bygdegårdsföreningar och drar upp riktlinjer och fattar beslut inför framtiden. I förbundet finns över 200 000 aktiva bygdegårdsfunktionärer. Föreningen Oppmanna-Vånga tillhör Skånes bygdegårdsdistrikt.

Bygdegårdarnas Riksförbund organiserar föreningsdrivna allmänna samlingslokaler. Allmänna samlingslokaler som är öppna för alla – med en demokratisk värdegrund. Vid årsskiftet 2018 var 1427 bygdegårdar, bystugor eller liknade lokaler anslutna till riksförbundet.