2022-06-05 07:15Pressmeddelanden

Per Lodenius omvald som ordförande

På Bygdegårdarnas Riksförbunds stämma valdes Per Lodenius till ordförande i ytterligare två år.

På förbundsstämman i Älmhult 3–4 juni valdes Per Lodenius till ordförande för Bygdegårdarnas Riksförbund. Per har suttit på posten sedan 2017 och fortsätter nu minst till nästa förbundsstämma 2024.

– Jag är glad över att få fortsatt förtroende att leda denna folkrörelse. Det är en spännande tid nu efter pandemin, när vi startar upp och utvecklar vår verksamhet. Vi fokuserar även mycket på krisberedskap där våra byggnader som finns över hela landet är en stor tillgång, säger Per Lodenius.

Bygdegårdarnas Riksförbund organiserar föreningsdrivna allmänna samlingslokaler. Bygdegårdar är öppna att hyra för alla som delar föreningens demokratiska värderingar. Vid årsskiftet 2021/2022 var 1452 bygdegårdar, bystugor eller liknade lokaler anslutna till riksförbundet.