2023-09-29 12:39Pressmeddelanden

Rättelse! 21 konstnärer från Södermanland ställer ut på Vilans bygdegård

Vilans bygdegårdVilans bygdegård

Obs! Det stod felaktigt i tidigare pressmeddelande att utställningen var öppen tisdag och onsdag samt lördag och söndag, men den är även öppen torsdag och fredag.

Vilans bygdegård står den 3–8 oktober värd för en Konst åt alla-utställning när 21 konstnärer från länet ställer ut sina verk.

Det blir första gången Vilans bygdegårdsförening arrangerar en konstutställning.

– Det är utmanande och lärorikt och vi får möjlighet att nå nya målgrupper, säger Ronny Karlsson, ordförande i Vilans bygdegårdsförening, som också berättar att de har fått många spännande kontakter inom konstvärlden som de kommer att fördjupa då de definitivt kommer att arrangera nya utställningar i framtiden.

– Vilan är en mycket aktiv bygdegårdsförening och när vi i Södermanlands bygdegårdsdistrikt ställde frågan om de ville vara värd för en konstutställning nappade de direkt, säger Katarina Stenberg, sekreterare i Södermanlands bygdegårdsdistrikt.

Konst åt alla-utställningen ger yrkesverksamma konstnärer möjlighet att visa sina verk och besökare att ta del av dem, samtidigt är alla verk till salu.

– Sörmlands museum samarbetar med organisationer och institutioner i länet för att främja konstlivet på olika sätt. Vi är väldigt glada över denna utställning som lyfter 21 lokala konstnärer som tillsammans visar på bredden av uttryck i vår region. Konst åt alla är en viktig folkbildande insats som vi inte ska ta för given, även om den funnits sedan 1977. Vi är alla en del av konstens ekosystem och behöver stötta varandra, säger Sanna Svanberg, bild- och formkonsulent, Sörmlands museum.

Sanna Svanberg kommer även att leda ett samtal tillsammans med fyra av de medverkande konstnärerna den 8 oktober.

– Konst åt alla är vårt sätt att arbete med allas rätt till kultur i hela landet. Hela landet är täckt av kulturscener, träffpunkter och mötesplatser för demokrati, säger Stefan Löfgren, verksamhetsutvecklare konst och kultur, Bygdegårdarnas Riksförbund.

www.vilansbygdegard.se

Öppet

Tisdag kl. 17.00–20.00 (Vernissage kl. 17.00)
Onsdag till fredag kl. 15.00–18.00
Lördag kl. 10.00–18.00
Söndag kl. 10.00–15.00

Fikaservering hela veckan

Medverkande konstnärer

Angela Ursol, Carina Marklund, Carl Wellander, Charlotte Öberg Bakos, Christina Lindblom, Clara Waller, Daniel Diamant, Folkloren, George Badawi, Gunta Podina, Hanna Hellmér, Ingela Svensson, Johanna Törnqvist, Karin Ögren, Laura Rapp, Lena Appel, Maria Skärlund, Meggi Sandell, Moa Israelsson, Rodrigo Lombardo, Tina Nykvist

Tisdag 3 oktober
17.00 Vernissage

Söndag 8 oktober
13.00 Konstnärssamtal, möt konstnärerna Karin Ögren, Johanna Törnqvist, Daniel Diamant och George Badawi i ett samtal med bild- och formkonsulent Sanna Svanberg (Sörmlands Museum)

Konst åt alla i samarbete med Södermanlands bygdegårdsdistrikt, Studieförbundet Vuxenskolan Sörmland, Eskilstuna kommun och Sörmlands museum.

KÅA_logga.png

Om Konst åt alla

Konst åt alla är en folkrörelsesatsning som smyckat ut det offentliga rummet med verklighetens konst sedan 1977. Det är ett samarrangemang mellan de tre riksorganisationerna Bygdegårdarnas Riksförbund, Riksorganisationen Folkets Hus och Parker och Riksföreningen Våra Gårdar. Varje år arrangeras utställningar i organisationernas egna lokaler; i ett folketshus, bygdegård eller ordenshus. Värd för den specifika utställningen är en av medlemsföreningarna. Ett hundratal konstverks köps in årligen, av yrkesverksamma konstnärer, genom ett statligt anslag via Kulturrådet. Den inköpta konsten deponeras sedan i respektive riksorganisations medlemsföreningarnas lokaler, över hela landet.

Arrangörer Konst åt alla

Bygdegårdarnas Riksförbund, Riksföreningen Våra Gårdar och Riksorganisationen Folkets Hus och Parker

Mer information Konst åt alla:

www.konståtalla.nu

www.facebook.com/konstatalla

Bygdegårdarnas Riksförbund organiserar föreningsdrivna allmänna samlingslokaler. Bygdegårdar är öppna att hyra för alla som delar föreningens demokratiska värderingar. Vid årsskiftet 2022/2023 var 1456 bygdegårdar, bystugor eller liknade lokaler anslutna till riksförbundet.

Sekreterare, Södermanlands bygdegårdsdistrikt
Katarina Stenberg