2020-11-10 06:45Pressmeddelanden

Rekordsnabb omställning till digital konstvernissage

För bara några dagar sedan avslutade Solbackens bygdegårdsförening en omfattande renovering av sina lokaler och till helgen skulle de stå som värd för en Konst åt Alla-utställning. Allt skulle göras coronasäkert efter restriktionerna, men så kom det nya råd och rekommendationer och en utställning i ett fysiskt rum var inte längre möjlig. Istället för att ställa in arbetade alla inblandade extra hårt och på tisdag 10 november kl. 15.00–16.00 blir det digital vernissage.

Totalt medverkar 19 yrkesverksamma konstnärer från Halland med över 50 konstverk. Lokal värd är Solbackens bygdegårdsförening i Laholms kommun och Hallands landshövding Britts Benzler invigningstalar.

– För det halländska konstlivet är det värdefullt att Solbackens bygdegårdsförening tillsammans med Konst åt alla skapar en möjlighet för professionellt verksamma halländska konstnärer och publik att mötas. Trots att den planerade konstutställningen inte kan visas fysiskt just nu, är det roligt att vi, tack vare en snabb omställning kan ta del av de 19 konstnärernas verk i en digital visning. När restriktionerna sedan lättar kommer föreningen att kunna genomföra det ambitiösa programmet med föredrag och workshops där gammal som ung bjuds in att skapa själva, säger Charlotta Hanno, Konst- och kulturavdelningen, Region Halland.

Konst åt alla är Bygdegårdarnas Riksförbund, Riksorganisationen Folkets Hus och Parkers och Riksföreningen Våra Gårdars gemensamma verksamhet för människors rätt till konst där människor bor. Konst åt alla skapar nya platser för utställningar, köper in samtida konst av yrkesverksamma konstnärer och deponerar konst i tusentals allmänna samlingslokaler.

Att vara lokal värd för en Konst åt alla-utställning skulle bli ett bra invigningsarrangemang i den nyrenoverade bygdegården i Edenberg som ligger i Laholms kommuns södra delar. Nu blir det inget fysiskt besök hos bygdegården men det lokala värdskapet kvarstår och de kommer att hälsa välkommen vid inledningen av vernissagen.

– Det är jättetråkigt att inte kunna få ha utställningen på plats i vår bygdegård och visa upp den, vi hoppas att vi snart kan välkomna folk på plats igen. Men vi är glada över att utställningen blir av digitalt! säger Angelica Gustafsson, ordförande i Solbackens bygdegårdsförening.

Efter att landshövding Brittis Benzler invigt utställningen kommer att få se samtliga medverkande verk visas i en digital Konst åt alla-utställning. Det betyder att det aldrig någonsin varit möjligt att så många kan vara med vid vernissagen som nu.

– Sedan 1977 har Konst åt alla arbetat för hela landets rätt till konst. Inget får stoppa oss för att genomföra det. Inte ens en pandemi. Nu laddar vi för att bli digitala för att ge konst åt alla! säger Stefan Löfgren, verksamhetsutvecklare konst och kultur, Bygdegårdarnas Riksförbund.

Konst åt alla (Bygdegårdarnas Riksförbund, Riksorganisationen Folkets Hus och Parker och Riksföreningen Våra Gårdar) i samarbete och med stöd av Laholms kommun, Konst i Halland, Region Halland, Studieförbundet Vuxenskolan och Hallands bygdegårdsdistrikt med Solbackens bygdegårdsförening som lokal värd.

Läs mer om utställningen och hitta länken till vernissagen:
konståtalla.nu/konst-at-alla-halland-10-15-november-2020

Om Konst åt alla
Bygdegårdarnas Riksförbund, Riksorganisationen Folkets Hus och Parkers och Riksföreningen Våra Gårdars riksorganisationer har totalt 2600 medlemsföreningar över hela landet. 2600 allmänna samlingslokaler, som är öppna för alla med en demokratisk värdegrund. Genom Konst åt alla sprider vi konsten över hela landet och gör konsten tillgänglig på platser där människor bor – på landsbygden, i förorten och i staden.

Varje år arrangerar vi Konst åt alla-utställningar i våra medlemmars lokaler, dit vi bjuder in yrkesverksamma konstnärer. Ett lokalt arrangemang skapas – en tillfällig utställningslokal för konst möter en ny publik. Konsten vi köper in deponeras sedan i våra medlemsföreningars hus – utställningen fortsätter över hela landet. Konst åt alla är Sveriges största konstmuseum – med tusentals utställningslokaler!

Bygdegårdarnas Riksförbund organiserar föreningsdrivna allmänna samlingslokaler. Bygdegårdar är öppna att hyra för alla som delar föreningens demokratiska värderingar. Vid årsskiftet 2019-2020 var 1447 bygdegårdar, bystugor eller liknade lokaler anslutna till riksförbundet.