2024-08-30 06:15Pressmeddelanden

Rönö bygdegård visar Två kuster möts – en foto- och musikutställning

Två kuster möts – Livland och Gotland. Foto: Jānis MednisTvå kuster möts – Livland och Gotland. Foto: Jānis Mednis

Foto- och musikutställningen – Två kuster möts – som förenar Livlands kust och Gotland, av fotografen Jānis Mednis, visas på Rönö bygdegård 7–8 september.

– Det är tänkvärt att vi kustnära områden som delar samma hav har haft så olika förutsättningar genom tiderna. Utställningen visar på att vi trots allt är rätt lika. Vi får uppleva detta i både bild och musik. Rönö Bygdeförening hoppas på att många vill dela denna upplevelse med oss, säger Lolita Nilsson, ordförande Rönö bygdeförening och kontaktperson för kultur Östergötlands bygdegårdsdistrikt.

Utställningen visas för första gången i Sverige med en turné i bygdegårdar som startade på Gotland, gick vidare till Stockholms län för att nu visas i Östergötland. Fotografierna är tagna av Jānis Mednis, från Lettland, på Gotland och den livländska kusten under perioden 2006–2020.

– Jag vill bygga en virtuell bro mellan de två kustlinjerna. Foton och musik förbinder båda kulturerna och skapar en känsla av att den gotländska och den livländska kusten blir ett med varandra, säger Jānis Mednis, fotograf och projektledare för utställningen.

I utställningen visas 30 storskaliga bilder som är indelade i liknande par – 15 från livländska kusten och 15 från gotländska kusten. Musik av gotländska och livländska musiker och sångare  ackompanjerar fotografierna.

– Fiskarbyarna, människors livsstil, träarkitektur, människors porträtt, gamla vikingakyrkogårdar är så lika varandra att det ibland är svårt att avgöra om det är den livländska kusten eller Gotland, säger Jānis Mednis.

Öppettider
Lördag 7 september kl. 10.00–16.00
Söndag 8 september kl. 10.00–16.00

Fri entré
Kaffeservering

www.ronobygdeforening.se

Lokal värd Rönö Bygdeförening

Ett samarrangemang med
Östergötlands bygdegårdsdistrikt
Studieförbundet Vuxenskolan

östergötland-grön-tvåradig

Om utställningen
Det utställda bildmaterialet av fotografen Janis Mednis är ett resultat av frekventa besök på Gotland och den livländska kusten under perioden 2006–2020.

30 storskaliga bilder är indelade i liknande par – 15 från livländska kusten och 15 från gotländska kusten.

Bilderna ackompanjeras av gotländsk och livländsk traditionell musik. Livländska sånger följs av gotländska världsmusiklåtar i ett helt musikstycke.

Musikartister: gotländska sångerskan Charlotte Berg och kompositören Jan Ekedahl med Gunnfjauns Kapell, och livländska artister: sångarna Reinis Zumbergs och Lelde Misus med Nurmorkestõr.

2020 hade utställningen premiär på Lettlands Nationalbibliotek i Riga. 2023 besöker utställningen Gotland och skärgården i Stockholms läns bygdegårdsdistrikt.

Janis Mednis och Stefan Löfgren, verksamhetsutvecklare konst och kultur, Bygdegårdarnas Riksförbund, har kurerat utställningen.

En utställning med stöd och i samarbete med:

Bygdegårdarnas Riksförbund organiserar föreningsdrivna allmänna samlingslokaler. Bygdegårdar är öppna att hyra för alla som delar föreningens demokratiska värderingar. Vid årsskiftet 2023/2024 var 1469 bygdegårdar, bystugor eller liknade lokaler anslutna till riksförbundet.

Ordförande, Rönö bygdeförening
Lolita Nilsson