2019-09-24 14:05Pressmeddelanden

Satirteckningar, grytlappar och tårtor på Grolanda bygdegård

Grolanda bygdegård. Foto: Göte AnderssonGrolanda bygdegård. Foto: Göte Andersson

Grolanda bygdegård är kända för sin tårtbuffé under Konstnatten i Falköpings kommun. I år blir det även en utställning med Sveriges serietecknarelit – vandringsutställningen Vässa pennan, producerad av Bygdegårdarnas Riksförbund, besöker bygdegården 27–28 september.

Utställningen Vässa pennan samlar fem skarpa satiriker i en utställning för yttrandefrihet och demokrati med en del kängor åt vårt sätt att leva.

– Vi har deltagit i Konstnatten med olika utställningar sedan 2009 och vi är glada att kunna visa den här satirkonstutställningen. Samtidigt dukar vi upp våra berömda tårtor och visar en utställning med grytlappar. Allt får plats i en bygdegård! säger Göte Andersson, ordförande i Grolanda bygdegårdsförening.

Vässa pennan innehåller verk av den internationellt erkände satirtecknaren Ewert Karlsson (1918–2004), mer känd under pseudonymen EWK, och fyra nu verksamma tecknare: Max Gustafson, Sara Granér, Magnus Bard och Marja Nyberg.

– Det är en utställning som lockar till både skratt och eftertanke. Att lyfta frågor om demokrati och yttrandefrihet är ständigt aktuellt och det är intressant att se hur aktuella EWK:s teckningar fortfarande är, Stefan Löfgren, konst- och kulturkonsulent på Bygdegårdarnas Riksförbund och kurator för utställningen.

Vässa pennan i Grolanda bygdegård
Fredag 27 september kl. 18.00–23.00
Lördag 28 september kl. 14.00–01.00

www.bygdegardarna.se/grolanda

2018 tilldelades Grolanda bygdegårdsförening ett diplom med tillhörande keramikäpple för ”Årets hembakta upplevelse 2018” av Falbygdens Mat och Kultur, som arrangerar Konstnatten, med motiveringen: ”Med ett sällsynt och lustfyllt engagemang från hela bygden dukas en himmelsk tårtbuffé upp. Färger, former, smaker och idérikedom skapar saliga leenden och vittnar om att konst också kan smakas.”

Medverkande konstnärer i Vässa pennan

Ewert Karlsson (mest känd under pseudonymen EWK) född och uppvuxen strax utanför Söderköping. Internationellt prisad satirtecknare. Skulle ha fyllt 100 år i fjol.

Max Gustafson, serie- och satirtecknare och den senaste i raden av EWK-pristagare. Medverkar i flera dagstidningar och tidskrifter samt i SVT:s Idévärlden.

Sara Granér är serieskapare och satirtecknare. Samhällssatir ofta med groteskt tecknade djurgestalter i centrum.

Magnus Bard, illustratör och satirtecknare som bland annat har i uppdrag att illustrera ledarsidan på Dagens Nyheter.

Marja Nyberg, illustratör och manusförfattare. Var bland annat en av författarna till SVT:s julkalender 2018 samt tecknade papperskalendern.

Om utställningen

Vässa pennan genomförs genom stöd via Landlotten och LRF samt i samarbete med EWK-sällskapetArbetets Museum/EWK-museet/Centrum för politisk illustrationskonstGalago och Studieförbundet Vuxenskolan.

Vässa pennan består av ett 70-tal verk av fem satirtecknare, utställningsmaterial och en miljö – allt packat i en släpkärra.

Vässa pennan besöker ett 20-tal föreningar under det närmaste året.

bygdegardarna.se/var-verksamhet/konst/vassa-pennan/

Bygdegårdarnas Riksförbund organiserar föreningsdrivna allmänna samlingslokaler. Bygdegårdar är öppna att hyra för alla som delar föreningens demokratiska värderingar. Vid årsskiftet 2019 var 1433 bygdegårdar, bystugor eller liknade lokaler anslutna till riksförbundet.