2020-06-26 07:43Pressmeddelanden

Sveriges satirtecknarelit återvänder till Oaxen bygdegård

Under juli månad gästar Vässa pennan – en vandringsutställning med satirkonst för demokrati och yttrandefrihet producerad av Bygdegårdarnas Riksförbund – Oaxen bygdegård i Södertälje kommun.

– Vi är glada att kunna visa utställningen även i år – budskapet är så viktigt och behöver upprepas om och om igen. Vi har tänkt noga på hur vi ska arrangera för att upprätthålla säkerheten för de besökande. Bland annat är ingången till kafé och utställningar skilda åt. Vi välkomnar många besökande till utställningarna, ckfé och ön. Ön är ett precis lagom utflyktsmål i sommar, säger Kerstin Holm, ordförande, Oaxen bygdegårdsförening.

Efter en paus i coronapandemins spår är nu Vässa pennan tillbaka med verk av den internationellt erkände satirtecknaren Ewert Karlsson (1918–2004), mer känd under pseudonymen EWK, och fyra nu verksamma satirtecknare – Max Gustafson, Sara Granér, Magnus Bard och Marja Nyberg.

– Vi är glada att vi nu tar nya tag och att det återigen går att se alla verken. Vässa pennan tar kampen för demokrati, yttrandefrihet, människors lika värde på allvar och den är en viktig del i bygdegårdarnas arbete det öppna samhället, säger Stefan Löfgren, konst- och kulturkonsulent på Bygdegårdarnas Riksförbund och kurator för utställningen.

– Vässa pennan är en utställning som lockar både till skratt och eftertanke, avslutar Stefan Löfgren.

Folkhälsomyndighetens råd och rekommendationer
Naturligtvis följer vi Folkhälsomyndighetens råd och rekommendationer. Såklart gäller det alla som väljer att besöka utställningen också. Vi håller avståndet, står upp för demokratin och tar hand om varandra. Titta på verken och möts utanför samlingslokalen och låt samtalet flöda.

Öppettider
Alla lördagar och söndagar 4–26 juli 2020
Lördagar kl. 11–16
Söndagar kl. 11–16
Fikaservering

www.oaxenbygdegard.se

Fler utställningar på Oaxen bygdegård
Ettans Kalkugn: Skulpturutställning med 20 deltagande skulptörer och en fotoutställning med tema Gotska Sandön av fotograf Birger Svanteson.

Gillet: Broderiutställning av folkkonstnär Ingrid Nilsson.

Efter fika och titt på utställningarna går det fint att låna klot för boulespel, spela bordtennis, låna kubbspel eller ta en titt i boklådan

Medverkande konstnärer i Vässa pennan

Ewert Karlsson (mest känd under pseudonymen EWK) född och uppvuxen strax utanför Söderköping. Internationellt prisad satirtecknare. Skulle ha fyllt 100 år i fjol.

Max Gustafson, serie- och satirtecknare och den senaste i raden av EWK-pristagare. Medverkar i flera dagstidningar och tidskrifter samt i SVT:s Idévärlden.

Sara Granér är serieskapare och satirtecknare. Samhällssatir ofta med groteskt tecknade djurgestalter i centrum.

Magnus Bard, illustratör och satirtecknare som bland annat har i uppdrag att illustrera ledarsidan på Dagens Nyheter.

Marja Nyberg, illustratör och manusförfattare. Var bland annat en av författarna till SVT:s julkalender 2018 samt tecknade papperskalendern.

Om utställningen

Vässa pennan genomförs genom stöd via Landlotten och LRF samt i samarbete med EWK-sällskapetArbetets Museum/EWK-museet/Centrum för politisk illustrationskonstGalago och Studieförbundet Vuxenskolan.

Vässa pennan består av ett 70-tal verk av fem satirtecknare, utställningsmaterial och en miljö – allt packat i en släpkärra.

Vässa pennan turnerar runt i hela landet.

Bygdegårdarnas Riksförbund organiserar föreningsdrivna allmänna samlingslokaler. Bygdegårdar är öppna att hyra för alla som delar föreningens demokratiska värderingar. Vid årsskiftet 2019-2020 var 1447 bygdegårdar, bystugor eller liknade lokaler anslutna till riksförbundet.