2021-10-21 06:15Pressmeddelanden

Sveriges satirtecknarelit besöker Hästholmens bygdegård

VÄSSA PENNAN – en vandringsutställning med satirkonst för demokrati och yttrandefrihet producerad av Bygdegårdarnas Riksförbund – besöker Hästholmens bygdegård i Ödeshögs kommun 24–30 oktober.

– Vi är otroligt glada över att ha fått hit utställningen. Den passar dessutom extra bra att visa nu under demokratiåret, ett plus också att just yttrandefrihet blev temat för Nobels fredspris i år. En mänsklig rättighet som ständigt är viktig att lyfta! säger Camilla Linusson, ordförande i Hästholmens Bygdegård & Byalag.

Vässa pennan består av verk av den internationellt erkände satirtecknaren Ewert Karlsson (1918–2004), mer känd under pseudonymen EWK, och fyra nu verksamma satirtecknare – Max Gustafson, Sara Granér, Magnus Bard och Marja Nyberg.

– Vässa pennan tar kampen för demokrati, yttrandefrihet, människors lika värde på allvar och den är en viktig del i bygdegårdarnas arbete för det öppna samhället, säger Stefan Löfgren, verksamhetsutvecklare för konst och kultur på Bygdegårdarnas Riksförbund och kurator för utställningen.

I Hästholmens bygdegård visas utställningen i samband med Bygdegårdarnas Kultur- och demokrativecka. Några av programpunkterna under veckan är Öppen Scen med poesi och musik, uppträdande av Ödeshögs Kulturskola, visning av den starka dokumentären Till min dotter och föredrag/workshops i bokmakeri med temat ”fota etiskt” och ”måla mångfald”. EWK-sällskapets ordförande kommer och berättar om Ewert Karlssons konstnärskap och samhällsengagemang under invigningen.

– Vässa pennan är en utställning som lockar både till skratt och eftertanke, avslutar Stefan Löfgren.

Program och öppettider

Söndag 24 oktober:
Utställningen öppen kl. 14–18
Invigning kl. 15.00 med kommunstyrelsens ordförande Annicki Oscarsson och EWK-sällskapets ordförande Lars-Olof Johansson. Ödeshögs Kulturskola underhåller.

Måndag 25 oktober:

Tisdag 26 oktober:
Kl. 19.00 visas filmen Till min dotter

Onsdag 27 oktober:

Torsdag 28 oktober:
Kl. 18.00 Dans och musik av Ödeshögs Kulturskola

Fredag 29 oktober:
Utställningen öppen från kl. 17.00
Kl. 18.00 till cirka 21.00 KnytPoesi och Vässade Pennor med Öppen Scen, musik och poesi

Lördag 30 oktober
Utställningen öppen kl. 10–15
Kl. 10–13 Bokmakeri, Fotografi & Riteri, föredrag och workshops för hela familjen med Mia Karlsvärd och Bettina Johansson. (Sponsrat av Kulturrådet, genom Återstart Bygdegård)
Efter kl. 13.00 finns papper och vässade pennor framme. Måla din egen satirkonst!

Alla är välkomna. Fri Entré. Skänk en gåva för vad du tycker att det är värt!

Mer information: https://bygdegardarna.se/hastholmen/

Medverkande konstnärer i Vässa pennan

Ewert Karlsson (mest känd under pseudonymen EWK) född och uppvuxen strax utanför Söderköping. Internationellt prisad satirtecknare. Skulle ha fyllt 100 år i fjol.

Max Gustafson, serie- och satirtecknare och den senaste i raden av EWK-pristagare. Medverkar i flera dagstidningar och tidskrifter samt i SVT:s Idévärlden.

Sara Granér är serieskapare och satirtecknare. Samhällssatir ofta med groteskt tecknade djurgestalter i centrum.

Magnus Bard, illustratör och satirtecknare som bland annat har i uppdrag att illustrera ledarsidan på Dagens Nyheter.

Marja Nyberg, illustratör och manusförfattare. Var bland annat en av författarna till SVT:s julkalender 2018 samt tecknade papperskalendern.

Om utställningen

Vässa pennan genomförs genom stöd via Landlotten och LRF samt i samarbete med EWK-sällskapet, Arbetets Museum/EWK-museet/Centrum för politisk illustrationskonst, Galago och Studieförbundet Vuxenskolan.

Vässa pennan består av ett 70-tal verk av fem satirtecknare, utställningsmaterial och en miljö – allt packat i en släpkärra.

Vässa pennan turnerar runt i hela landet.

Läs mer på:
www.bygdegardarna.se/var-verksamhet/konst/vassa-pennan

Bygdegårdarnas Riksförbund organiserar föreningsdrivna allmänna samlingslokaler. Bygdegårdar är öppna att hyra för alla som delar föreningens demokratiska värderingar. Vid årsskiftet 2020-2021 var 1444 bygdegårdar, bystugor eller liknade lokaler anslutna till riksförbundet.

Ordförande i Hästholmens Bygdegård & Byalag
Camilla Linusson