2021-09-02 08:33Pressmeddelanden

Sveriges satirtecknarelit besöker Södermanlands bygdegårdsdistrikt

VÄSSA PENNAN – en vandringsutställning med satirkonst för demokrati och yttrandefrihet producerad av Bygdegårdarnas Riksförbund på väg till Södermanland.

Bygdegårdsdistriktet i Södermanland och Södermanlands Hembygdsförbund i unik samverkan med Sörmlands museum i Nyköping 4 - 26 september 2021

Invigning sker lördag den 4 september 2021, kl. 11:00-12:15
Medverkande
Susanna Janfalk, länsmuseichef inviger utställningen
Stefan Löfgren från Bygdegårdarnas Riksförbund leder en het diskussion:
Vad betyder kulturen för demokrati, yttrandefrihet och delaktighet?
Åsa Kratz, ordförande nämnden för kultur, utbildning och friluftsnämnd i Region Sörmland
Olof Jonmyren, politisk redaktör Sörmlands Media
Ulla Johanson, ordförande Bygdegårdsdistriktet i Södermanland
Jennie Fornedal, konsulent Södermanlands Hembygdsförbund

Om utställningen
Utställningen är en manifestation för yttrandefrihet och demokrati samt såklart vikten av samlingsplatser där vi tillsammans kan åstadkomma skillnad för varandra och vår hembygd. Tidigare har utställningen stått på olika bygdegårdar. Detta är första och antagligen enda gången Vässa pennan visas på ett museum och därtill ett prisat länsmuseum.

Under utställningstiden sker en rad olika seminarier, workshop etc.

Välkommen till Sörmlands museum, Tolagsgatan 8, Nyköping

Program
Utställningen vill uppmärksamma och uppmuntra till samtal om demokrati och yttrandefrihet genom verk av EWK och andra samtida satirtecknare.
Detta är första och antagligen enda gången Vässa pennan visas på ett museum.

Föreläsning: Bygdegårdar och hembygdsgårdars betydelse för en demokratisk och levande landsbygd
11 september kl. 14:00-16:00
Lasse Gustavsson, Bettna, nestor i bygdegårds-
rörelsen samt aktiv i hembygdsrörelsen berättar
samt visar bilder från länets bygdegårdar och
hembygdsgårdar – nödvändiga och öppna
demokratiska samlingsplatser.

Seminarium: Konsten och skönheten som
demokratiredskap – med boksläpp
21 september kl. 14:30-16:00
Ett inslag av konstens roll i samhällsutvecklingen.
Bara den som tar plats påverkar utvecklingen.
Arrangörer:
Kulturföreningen Fogelsta
Södermanlands Hembygdsförbund

Mingel och samtal: En mötesplats för aktiva konstnärer i regionen
Konstnärhäng den 25 september kl. 14:00-17:00
Kom och prata med andra konstnärer och titta på utställningen tillsammans.

Utställningsvärdar
Det finns utställningsvärdar från hembygdsrörelsen och bygdegårdsrörelsen på plats kl. 11:00-14:00 tisdagar och torsdagar. Värdarna berättar mer om utställningen.

Övriga aktiviteter
Under utställningstiden sker ytterligare aktiviteter. Mer info finns på museets, bygdegårdsdistriktets och hembygdsrörelsens hemsidor.
Besök utställningen när du vill under museets öppettider tisdag-söndag kl. 10:00–17:00

Välkommen till Sörmlands museum, Tolagsgatan 8, Nyköping.

Alla är välkomna. Fri Entré.

Medverkande konstnärer i Vässa pennan

Ewert Karlsson (mest känd under pseudonymen EWK) född och uppvuxen strax utanför Söderköping. Internationellt prisad satirtecknare. Skulle ha fyllt 100 år i fjol.

Max Gustafson, serie- och satirtecknare och den senaste i raden av EWK-pristagare. Medverkar i flera dagstidningar och tidskrifter samt i SVT:s Idévärlden.

Sara Granér är serieskapare och satirtecknare. Samhällssatir ofta med groteskt tecknade djurgestalter i centrum.

Magnus Bard, illustratör och satirtecknare som bland annat har i uppdrag att illustrera ledarsidan på Dagens Nyheter.

Marja Nyberg, illustratör och manusförfattare. Var bland annat en av författarna till SVT:s julkalender 2018 samt tecknade papperskalendern.

Om utställningen

Vässa pennan genomförs genom stöd via Landlotten och LRF samt i samarbete med EWK-sällskapetArbetets Museum/EWK-museet/Centrum för politisk illustrationskonstGalago och Studieförbundet Vuxenskolan.

Vässa pennan består av ett 70-tal verk av fem satirtecknare, utställningsmaterial och en miljö – allt packat i en släpkärra.

Vässa pennan turnerar runt i hela landet.

Läs mer på:
bygdegardarna.se/var-verksamhet/konst/vassa-pennan

Bygdegårdarnas Riksförbund organiserar föreningsdrivna allmänna samlingslokaler. Bygdegårdar är öppna att hyra för alla som delar föreningens demokratiska värderingar. Vid årsskiftet 2020-2021 var 1444 bygdegårdar, bystugor eller liknade lokaler anslutna till riksförbundet.

Bygdegårdarnas Riksförbund organiserar föreningsdrivna allmänna samlingslokaler. Bygdegårdar är öppna att hyra för alla som delar föreningens demokratiska värderingar. Vid årsskiftet 2019-2020 var 1447 bygdegårdar, bystugor eller liknade lokaler anslutna till riksförbundet.

ordförande Södermanlands bygdegårdsdistrikt
Ulla Johanson