2021-08-23 06:30Pressmeddelanden

Sveriges satirtecknarelit ställer ut i Ekeby bygdegård

VÄSSA PENNAN – en vandringsutställning med satirkonst för demokrati och yttrandefrihet producerad av Bygdegårdarnas Riksförbund – besöker Ekeby bygdegård i Alunda, Östhammar kommun 28 augusti till 2 september.

– Välkomna till en fin liten utställning som tar upp stora viktiga frågor! säger Sven-Ove Wånö, vice ordförande i Ekeby bygdegårdgårdsförening.

Vässa pennan består av verk av den internationellt erkände satirtecknaren Ewert Karlsson (1918–2004), mer känd under pseudonymen EWK, och fyra nu verksamma satirtecknare – Max Gustafson, Sara Granér, Magnus Bard och Marja Nyberg.

– Vi är glada att vi nu tar nya tag och att det återigen går att se alla verken. Vässa pennan tar kampen för demokrati, yttrandefrihet, människors lika värde på allvar och den är en viktig del i bygdegårdarnas arbete för det öppna samhället, säger Stefan Löfgren, konst- och kulturkonsulent på Bygdegårdarnas Riksförbund och kurator för utställningen.

I anslutning till utställningen anordnas flera aktiviteter och en av de medverkande satirtecknarna, Magnus Bard, kommer till invigningen.

– Vässa pennan är en utställning som lockar både till skratt och eftertanke, avslutar Stefan Löfgren.

Folkhälsomyndighetens råd och rekommendationer
Naturligtvis följer vi Folkhälsomyndighetens råd och rekommendationer. Såklart gäller det alla som väljer att besöka utställningen också. Vi håller avståndet, står upp för demokratin och tar hand om varandra. Titta på verken och möts utanför samlingslokalen och låt samtalet flöda.

Program:
Lördag 28 augusti kl. 14.00 invigs utställningen Vässa pennan av satirtecknaren Magnus Bard, politikern Margareta Widén-Berggren och Caroline Ullman som representerar folkbildningen. Samtal om demokrati, yttrandefrihet och satir tillsammans med Magnus, Margareta och Caroline. Vi skämtar och funderar kring allvarliga ting med Svenne & Svalle, Poeten Karlsson, Teater Fridhem, Gräsligan med HildeMarie Farstad. Workshop för barnen, barnens konstutställning. Tipspromenad. Gör din egen satirteckning, vässade pennor finns.

Söndag 29 augusti kl. 15.00 visas teaterföreställningen ”Kriga som ingen” om Östhammars egen rösträttskämpe Signe Jacobson. Över 100 år efter hennes kamp om rösträtt blir hennes liv en teaterpjäs. Signe var en drivande kraft och pionjär i kampen för kvinnlig rösträtt. Pjäsen spelas av skådespelarna HildeMarie Farstad och Johan Stavring. Regi av Dag Thelander från frigruppen Östfronten. Ett samarbete med Bygdegårdarnas Riksförbund och Kulturrådet.

Måndag 30 augusti till torsdag 2 september kl. 12.00–16.00 öppet för skolor och allmänhet. Skolorna tar del av ”Vässa pennans” fina arbetsmaterial från Sveriges riksdag och Bygdegårdarnas Riksförbund.

Onsdag 1 september kl. 18.30–20.00 Hurra för demokratin! Kulturkväll i demokratins anda. Demokratin fyller 100 år! Stensunda musik och kultur tillsammans med biblioteket bjuder på en kväll med poesi, teater & musik. Obs! På Alunda Bibliotek

Medarrangörer:
Stensunda Musik & Kultur, Bygdegårdarnas Riksförbund, Uppsala Bygdegårdsdistrikt, Statens kulturråd, Östhammars Kommun, Alunda Bibliotek, Studieförbundet Vuxenskolan.

Öppettider:
Lördag 28 augusti 14.00–18.00
Söndag 29 augusti 14.00–18.00
Måndag 30 augusti 12.00–16.00
Tisdag 31 augusti 12.00–16.00
Onsdag 1 september 12.00–16.00
Torsdag 2 september 12.00–16.00

Alla är välkomna. Fri Entré.

Medverkande konstnärer i Vässa pennan

Ewert Karlsson (mest känd under pseudonymen EWK) född och uppvuxen strax utanför Söderköping. Internationellt prisad satirtecknare. Skulle ha fyllt 100 år i fjol.

Max Gustafson, serie- och satirtecknare och den senaste i raden av EWK-pristagare. Medverkar i flera dagstidningar och tidskrifter samt i SVT:s Idévärlden.

Sara Granér är serieskapare och satirtecknare. Samhällssatir ofta med groteskt tecknade djurgestalter i centrum.

Magnus Bard, illustratör och satirtecknare som bland annat har i uppdrag att illustrera ledarsidan på Dagens Nyheter.

Marja Nyberg, illustratör och manusförfattare. Var bland annat en av författarna till SVT:s julkalender 2018 samt tecknade papperskalendern.

Om utställningen

Vässa pennan genomförs genom stöd via Landlotten och LRF samt i samarbete med EWK-sällskapetArbetets Museum/EWK-museet/Centrum för politisk illustrationskonstGalago och Studieförbundet Vuxenskolan.

Vässa pennan består av ett 70-tal verk av fem satirtecknare, utställningsmaterial och en miljö – allt packat i en släpkärra.

Vässa pennan turnerar runt i hela landet.

Läs mer på:
bygdegardarna.se/var-verksamhet/konst/vassa-pennan

Bygdegårdarnas Riksförbund organiserar föreningsdrivna allmänna samlingslokaler. Bygdegårdar är öppna att hyra för alla som delar föreningens demokratiska värderingar. Vid årsskiftet 2020-2021 var 1444 bygdegårdar, bystugor eller liknade lokaler anslutna till riksförbundet.