2023-09-27 06:30Pressmeddelanden

Sveriges satirtecknarelit ställer ut i Gräsmyr bygdegård

vassad-penna-notified.jpg

VÄSSA PENNAN – en vandringsutställning med satirkonst för demokrati och yttrandefrihet producerad av Bygdegårdarnas Riksförbund – besöker Gräsmyr bygdegård 28–30 september 2023.

– Vi hoppas att vi kan locka många besökare att komma in och titta då det är ovanligt många utställare med otroligt fina verk som visas upp. Det är en tankeväckare och ett enkelt sätt att skapa intresse för alla åldrar, säger Monica Jonsson ordförande i Gräsmyr bygdegårdsförening.

Under utställningen får bygdegården besök av byns skola och politiker har bjudits in att komma och se verken.

Vässa pennan består av verk av den internationellt erkände satirtecknaren Ewert Karlsson (1918–2004), mer känd under pseudonymen EWK, och fyra nu verksamma satirtecknare – Max Gustafson, Sara Granér, Magnus Bard och Marja Nyberg.

– Vässa pennan tar kampen för demokrati, yttrandefrihet, människors lika värde på allvar och den är en viktig del i bygdegårdarnas arbete för det öppna samhället. Utställningen lockar till både skratt och eftertanke, säger Stefan Löfgren, verksamhetsutvecklare konst- och kultur på Bygdegårdarnas Riksförbund och kurator för utställningen.

Föreningens huvudverksamhet är sommartid då har danser på utomhuslogen, som är en av Norrlands största.

– Det är väldigt roligt att bjuda in till en utställning, avslutar Monica.

Öppettider

Torsdag 28 september kl. 18.00–21.00
Fredag 29 september kl. 13.00–16.00
Lördag 30 september kl. 14.00–16.00

Fri entré

Kaffeservering i bygdegården

www.facebook.com/GrasmyrBygdegard
www.grasmyrloge.se
www.bygdegardarna.se/var-verksamhet/konst/vassa-pennan

Ett samarrangemang med Västerbottens bygdegårdsdistrikt.

Medverkande konstnärer i Vässa pennan
Ewert Karlsson (mest känd under pseudonymen EWK) född och uppvuxen strax utanför Söderköping. Internationellt prisad satirtecknare. Skulle ha fyllt 100 år i fjol.

Max Gustafson, serie- och satirtecknare och den senaste i raden av EWK-pristagare. Medverkar i flera dagstidningar och tidskrifter samt i SVT:s Idévärlden.

Sara Granér är serieskapare och satirtecknare. Samhällssatir ofta med groteskt tecknade djurgestalter i centrum.

Magnus Bard, illustratör och satirtecknare som bland annat har i uppdrag att illustrera ledarsidan på Dagens Nyheter.

Marja Nyberg, illustratör och manusförfattare. Var bland annat en av författarna till SVT:s julkalender 2018 samt tecknade papperskalendern.

Vässa pennan - Illustratör: Max GustafsonVässa pennan - Illustratör: Max Gustafson

Om utställningen
Vässa pennan genomförs genom stöd via Landsbygdslotten och LRF samt i samarbete med EWK-sällskapet, Arbetets Museum/EWK-museet/Centrum för politisk illustrationskonst, Galago och Studieförbundet Vuxenskolan.

Vässa pennan består av ett 70-tal verk av fem satirtecknare, utställningsmaterial och en miljö – allt packat i en släpkärra.

Vässa pennan turnerar runt i hela landet.

Läs mer: https://bygdegardarna.se/var-verksamhet/konst/vassa-pennan