2019-11-08 07:15Pressmeddelanden

Sveriges satirtecknarelit ställer ut i Kronobergs län

VÄSSA PENNAN är en vandringsutställning med satirkonst för demokrati och yttrandefrihet, producerad av Bygdegårdarnas Riksförbund. Den 13 november till 1 december besöker den tre bygdegårdar i Kronobergs län.

I november–december kommer vandringsutställningen Vässa pennan till Tegnaby bygdegård (13–17 november), Gula huset (18–22 november) och Björkeborg (25 november–1 december).

I utställningen får den internationellt erkände satirtecknaren Ewert Karlsson (1918–2004), mer känd under pseudonymen EWK, sällskap av fyra nu verksamma satirtecknare – Max Gustafson, Sara Granér, Magnus Bard och Marja Nyberg. Fem tecknare med egna uttryck, men även en hel del gemensamt.

– EWK:s mästerliga förmåga att skildra människor och fenomen på ett för betraktaren tydligt och gripande sätt gjorde honom världsberömd och han har tre gånger begåvats med titeln världsmästare i sin genre. Urval av hans teckningar har visats på många utställningar i Sverige och han är också representerad på ett antal muséer i skilda delar av världen. Och nu kommer denna fina utställning till bygdegårdar här i länet, säger Christine Hansson, kulturansvarig i Kronbergs bygdegårdsdistrikt.

– Det är en utställning som lockar till både skratt och eftertanke. Att lyfta frågor om demokrati och yttrandefrihet är ständigt aktuellt och det är intressant att se hur aktuella EWK:s teckningar fortfarande är, Stefan Löfgren, konst- och kulturkonsulent på Bygdegårdarnas Riksförbund och kurator för utställningen.

Tisdag 19 november klockan 18.30 pratar Smålänningens nyhetschef Anna H. Liljequist om demokrati, yttrandefrihet och människors lika värde i Gula Huset.

Mer om utställningen: www.bygdegardarna.se/var-verksamhet/konst/vassa-pennan

Tegnaby bygdegård (Växjö kommun)
Onsdag 13 november kl. 15.00–19.00
Lördag 16 november kl. 13.00–17.00
Söndag 17 november kl. 13.00–17.00
www.tegnaby.se

Kulturföreningen Gamla skolan – Gula huset (Markaryds kommun)
Måndag 18 till tisdag 19 november kl. 10.00–18.00
Onsdag 20 till torsdag 21 november kl. 10.00–16.00
Fredag 22 november kl. 10.00–14.00
Tisdag 19 november klockan 18.30 pratar Smålänningens nyhetschef Anna H Liljequist om demokrati, yttrandefrihet och människor lika värde.
www.bygdegardarna.se/gulahuset

Björkeborg (Tingsryds kommun)
Tisdag 26 november kl. 18.00–20.00
Onsdag 27 november kl. 18.00–20.00
Torsdag 28 november kl. 13.00–16.00 och 18.00–20.00
Fredag 29 november kl. 18.00–20.00
Lördag 30 november kl. 15.00–19.00
Söndag 1 december kl. 13.00–16.00
www.vackelsang.se

Medverkande konstnärer i Vässa pennan

Ewert Karlsson (mest känd under pseudonymen EWK), född och uppvuxen strax utanför Söderköping. Internationellt prisad satirtecknare. Skulle ha fyllt 100 år i fjol.

Max Gustafson, serie- och satirtecknare och den senaste i raden av EWK-pristagare. Medverkar i flera dagstidningar och tidskrifter samt i SVT:s Idévärlden.

Sara Granér är serieskapare och satirtecknare. Samhällssatir ofta med groteskt tecknade djurgestalter i centrum.

Magnus Bard, illustratör och satirtecknare som bland annat har i uppdrag att illustrera ledarsidan på Dagens Nyheter.

Marja Nyberg, illustratör och manusförfattare. Var bland annat en av författarna till SVT:s julkalender 2018 samt tecknade papperskalendern.

Om utställningen

Vässa pennan genomförs genom stöd via Landlotten och LRF samt i samarbete med EWK-sällskapet, Arbetets Museum/EWK-museet/Centrum för politisk illustrationskonst, Galago och Studieförbundet Vuxenskolan.

Vässa pennan består av ett 70-tal verk av fem satirtecknare, utställningsmaterial och en miljö – allt packat i en släpkärra.

Bygdegårdarnas Riksförbund organiserar föreningsdrivna allmänna samlingslokaler. Bygdegårdar är öppna att hyra för alla som delar föreningens demokratiska värderingar. Vid årsskiftet 2019 var 1433 bygdegårdar, bystugor eller liknade lokaler anslutna till riksförbundet.

Kulturansvarig, Kronbergs bygdegårdsdistrikt
Christine Hansson