2020-07-27 06:15Pressmeddelanden

Sveriges satirtecknarelit ställer ut i Österundagården

VÄSSA PENNAN – en vandringsutställning med satirkonst för demokrati och yttrandefrihet producerad av Bygdegårdarnas Riksförbund – besöker Österundagården i Enköpings kommun 1–9 augusti.

– Det ska bli spännande att göra om bygdegården till en konsthall och få husera en så bra utställning. Roligt är även att en av serietecknarna Marja Nyberg kommer och håller i både workshop och samtal. Det här ser vi fram emot, säger Helena Elvidotter Forslund från Österundagården .

Efter en paus i coronapandemins spår är nu Vässa pennan tillbaka med verk av den internationellt erkände satirtecknaren Ewert Karlsson (1918–2004), mer känd under pseudonymen EWK, och fyra nu verksamma satirtecknare – Max Gustafson, Sara Granér, Magnus Bard och Marja Nyberg.

– Vi är glada att vi nu tar nya tag och att det återigen går att se alla verken. Vässa pennan tar kampen för demokrati, yttrandefrihet, människors lika värde på allvar och den är en viktig del i bygdegårdarnas arbete för det öppna samhället, säger Stefan Löfgren, konst- och kulturkonsulent på Bygdegårdarnas Riksförbund och kurator för utställningen.

– Vässa pennan är en utställning som lockar både till skratt och eftertanke, avslutar Stefan Löfgren.

Folkhälsomyndighetens råd och rekommendationer
Naturligtvis följer vi Folkhälsomyndighetens råd och rekommendationer. Såklart gäller det alla som väljer att besöka utställningen också. Vi håller avståndet, står upp för demokratin och tar hand om varandra. Titta på verken och möts utanför samlingslokalen och låt samtalet flöda.

Öppettider
Lördag 1 augusti kl. 18–21 Invigningsöppet
Söndag 2 augusti kl. 11–17 Rebusrundan
Lördag 8 augusti kl. 13–17
Söndag 9 augusti kl. 11–17 Rebusrundan

Servering
Fantasiskogen med dagbarnens teckningar
Vässade pennor för alla som vill rita
Frivillig entré som oavkortat går till bygdegården

www.osterunda.se
www.fjardhundraland.se/rebusrundan

Program
Lördag 1 augusti kl. 18–21 Invigningsöppet med cider och snacks. Kom och gå som du vill, men vi undviker trängsel och håller avstånd.
Onsdag 5 augusti kl. 9.30–13.30 Workshop i serie- och skämtteckningar för 9-13 åringar med Marja Nyberg. Kostnadsfritt inkl. lunch och fika. (max 10 deltagare) Anmälan *
Onsdag 5 augusti kl. 14 En satirtecknares tankar – Marja Nyberg. Utomhus om vädret tillåter alt. inomhus. Vi bjuder på fika. (max 15 deltagare) Anmälan*
Torsdag 6 augusti kl. 19 Utomhusteater Det farligaste som finns av 4:e teatern. Från 9 till 119 år. (max 35 deltagare) Anmälan *

*Anmälan till Helena Elvidotter Forslund 0730–78 65 72

Ett samarrangemang med Österundagården, Paddebo kulturförening, Studieförbundet Vuxenskolan Uppsala län, Fjärdhundraland ekonomisk förening med stöd från Uppsala läns bygdegårdsdistrikt och Enköpings kommun. Torstuna dagbarnvårdargrupp bidrar med teckningar i fantasiskogen.

Medverkande konstnärer i Vässa pennan

Ewert Karlsson (mest känd under pseudonymen EWK) född och uppvuxen strax utanför Söderköping. Internationellt prisad satirtecknare. Skulle ha fyllt 100 år i fjol.

Max Gustafson, serie- och satirtecknare och den senaste i raden av EWK-pristagare. Medverkar i flera dagstidningar och tidskrifter samt i SVT:s Idévärlden.

Sara Granér är serieskapare och satirtecknare. Samhällssatir ofta med groteskt tecknade djurgestalter i centrum.

Magnus Bard, illustratör och satirtecknare som bland annat har i uppdrag att illustrera ledarsidan på Dagens Nyheter.

Marja Nyberg, illustratör och manusförfattare. Var bland annat en av författarna till SVT:s julkalender 2018 samt tecknade papperskalendern.

Om utställningen

Vässa pennan genomförs genom stöd via Landlotten och LRF samt i samarbete med EWK-sällskapetArbetets Museum/EWK-museet/Centrum för politisk illustrationskonstGalago och Studieförbundet Vuxenskolan.

Vässa pennan består av ett 70-tal verk av fem satirtecknare, utställningsmaterial och en miljö – allt packat i en släpkärra.

Vässa pennan turnerar runt i hela landet.

Bygdegårdarnas Riksförbund organiserar föreningsdrivna allmänna samlingslokaler. Bygdegårdar är öppna att hyra för alla som delar föreningens demokratiska värderingar. Vid årsskiftet 2019-2020 var 1447 bygdegårdar, bystugor eller liknade lokaler anslutna till riksförbundet.