2019-10-02 11:55Pressmeddelanden

Sveriges satirtecknarelit ställer ut i Värmland

VÄSSA PENNAN är en vandringsutställning med satirkonst för demokrati och yttrandefrihet, producerad av Bygdegårdarnas Riksförbund. Den 7–20 oktober besöker den två bygdegårdar i Värmland.

I oktober kommer vandringsutställningen Vässa pennan till Älvenäs och Elofsruds bygdegårdar. Först Älvenäs bygdegård 7–13 oktober och sen Elofsruds bygdegård 14–20 oktober.

I utställningen får den internationellt erkände satirtecknaren Ewert Karlsson (1918–2004), mer känd under pseudonymen EWK, sällskap av fyra nu verksamma satirtecknare – Max Gustafson, Sara Granér, Magnus Bard och Marja Nyberg. Fem tecknare med egna uttryck, men även en hel del gemensamt.

– Jag tycker det är väldigt roligt att vi får Vässa pennan till två av våra bygdegårdar i Värmland och jag tror många vill se utställningen och minnas EWK:s verk, men också är nyfikna på dagens satirtecknare och vilka nutida ämnen de har valt, säger Andreas Pettersson ordförande i Värmlands bygdegårdsdistrikt.

– Det är en utställning som lockar till både skratt och eftertanke. Att lyfta frågor om demokrati och yttrandefrihet är ständigt aktuellt och det är intressant att se hur aktuella EWK:s teckningar fortfarande är, Stefan Löfgren, konst- och kulturkonsulent på Bygdegårdarnas Riksförbund och kurator för utställningen.

Torsdag 10 okt kl. 19.00 kommer författaren Bengt Berg till Älvenäs bygdegård och samtalar om demokrati, yttrandefrihet och satir, arrangeras i samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan

Mer om utställningen: bygdegardarna.se/var-verksamhet/konst/vassa-pennan/

7–13 oktober: Älvenäs bygdegård

Måndag 18.00-20.00
Tisdag–fredag 16.00– 19.00
Lördag–söndag 13.00– 16.00
www.bygdegardarna.se/alvenas
Se bifogad affisch för detaljerat program.

14-20 oktober: Elofsruds bygdegård

Måndag 18.00– 20.00
Tisdag 11.00– 14.00 och 18.00– 20.00
Onsdag 18.00–20.00
Torsdag 11.00–14.00 och 18.00–20.00
Fredag 11.00–14.00
Söndag 10.00–14.00
www.facebook.com/elofsrudsbygdegard
Se bifogad affisch för detaljerat program.

Medverkande konstnärer i Vässa pennan

Ewert Karlsson (mest känd under pseudonymen EWK) född och uppvuxen strax utanför Söderköping. Internationellt prisad satirtecknare. Skulle ha fyllt 100 år i fjol.

Max Gustafson, serie- och satirtecknare och den senaste i raden av EWK-pristagare. Medverkar i flera dagstidningar och tidskrifter samt i SVT:s Idévärlden.

Sara Granér är serieskapare och satirtecknare. Samhällssatir ofta med groteskt tecknade djurgestalter i centrum.

Magnus Bard, illustratör och satirtecknare som bland annat har i uppdrag att illustrera ledarsidan på Dagens Nyheter.

Marja Nyberg, illustratör och manusförfattare. Var bland annat en av författarna till SVT:s julkalender 2018 samt tecknade papperskalendern.

Om utställningen

Vässa pennan genomförs genom stöd via Landlotten och LRF samt i samarbete med EWK-sällskapetArbetets Museum/EWK-museet/Centrum för politisk illustrationskonstGalago och Studieförbundet Vuxenskolan.

Vässa pennan består av ett 70-tal verk av fem satirtecknare, utställningsmaterial och en miljö – allt packat i en släpkärra.

Vässa pennan besöker ett 20-tal föreningar under det närmaste året.

Bygdegårdarnas Riksförbund organiserar föreningsdrivna allmänna samlingslokaler. Bygdegårdar är öppna att hyra för alla som delar föreningens demokratiska värderingar. Vid årsskiftet 2019 var 1433 bygdegårdar, bystugor eller liknade lokaler anslutna till riksförbundet.

Ordförande, Värmlands bygdegårdsdistrikt
Andreas Pettersson