2020-01-14 16:29Pressmeddelanden

Sveriges serietecknarelit ställer ut i Bjursnäs bygdegård

VÄSSA PENNAN är en vandringsutställning med satirkonst för demokrati och yttrandefrihet, producerad av Bygdegårdarnas Riksförbund. Den 25 januari till 1 februari besöker den Bjursnäs bygdegård.

I utställningen får den internationellt erkände satirtecknaren Ewert Karlsson (1918–2004), mer känd under pseudonymen EWK, sällskap av fyra nu verksamma satirtecknare – Max Gustafson, Sara Granér, Magnus Bard och Marja Nyberg. Fem tecknare med egna uttryck, men även en hel del gemensamt.

– Demokrati och yttrandefrihet är ytterst angelägna frågor. Samtal och reflektion mellan människor om demokrati, yttrandefrihet, jämlikhet, hållbarhet och alla människors lika värde behövs. Bygdegårdarna har en viktig roll att spela här och Bjursnäs bygdegård vill bidra, säger Anna Eskilsson, ordförande i Bjursnäs bygdegårdsförening och fortsätter:

– Bygdegården ska vara en mötesplats för kultur i olika former och för personer med olika ålder och bakgrund. Konstutställningar lockar inte de stora massorna i vanliga fall men förhoppningsvis kan Vässa pennan locka även många som vanligtvis inte går på konstutställningar. Dels genom att vara på en plats nära hemma, där man kanske har varit förut i andra sammanhang, dels därför att satirkonsten är föreställande, humoristisk och omedelbar och de konstnärer som medverkar är kända för många. Jag hoppas också att konstintresserade kan komma lite mer långväga ifrån och upptäcka Bjursnäs bygdegård.

Vernissagen i Bjursnäs bygdegård gästas av Magnus Bard, en av satirtecknarna som är representerad i utställningen.

– Det är en utställning som lockar till både skratt och eftertanke. Att lyfta frågor om demokrati och yttrandefrihet är ständigt aktuellt och det är intressant att se hur aktuella EWK:s teckningar fortfarande är, Stefan Löfgren, konst- och kulturkonsulent på Bygdegårdarnas Riksförbund och kurator för utställningen.

Lördag 25 januari kl 14.00–17.00
Tisdag 29 januari kl 16.00–18.30 Utställningen är öppen utan program, följt av kvällsföreläsning med start 18.30.
Torsdag 31 januari kl 15.00–18.00 Utställningen öppen utan program. Bygdegårdsföreningen serverar fika.
Lördag 1 februari kl 14.00–17.00

Fri entré till utställning och alla aktiviteter.

Kompletterande utställning av karikatyrer gjorda av studenter på lärarprogrammen vid Linnéuniversitetet. Tävling: kan du gissa vem det föreställer?

Biblioteken i Södermöre visar upp satirböcker.

Lördag 25 januari klockan 14.00
Vernissage. Invigningstal av länsrådet Malin Almqvist. Mingel med dryck och tilltugg.
Pennan och makten – om yttrandefrihetens dilemma i vår tid. Föredrag av Thomas Grahl, redaktör och mediechef
Paneldiskussion. Moderator Lena Thor, chef för Södermöre kommundelsförvaltning.

Tisdagen den 28 januari kl 18.30
EWK – från bondson till politisk tecknare i världsklass
Anna Micro Vikstrand, fil dr i konstvetenskap och lektor i bildpedagogik vid Linnéuniversitet berättar om Ewert Karlssons långa karriär som tecknare för olika dagstidningar och tidskrifter. Bygdegårdsföreningen serverar kaffe och smörgås.

Lördagen 1 februari kl 14.00–17.00
Vernissage för karikatyrer av elever från skolorna i Södermöre
Mingel med dryck och lördagsgodis
Workshop på temat ”Streck och skratt” för barn och vuxna under ledning av Pernilla Frid, illustratör och konstpedagog
Det finns papper och vässade pennor på plats! Bygdegårdsföreningen serverar kaffe och smörgås.

Medverkande konstnärer i Vässa pennan

Ewert Karlsson (mest känd under pseudonymen EWK) född och uppvuxen strax utanför Söderköping. Internationellt prisad satirtecknare. Skulle ha fyllt 100 år i fjol.

Max Gustafson, serie- och satirtecknare och den senaste i raden av EWK-pristagare. Medverkar i flera dagstidningar och tidskrifter samt i SVT:s Idévärlden.

Sara Granér är serieskapare och satirtecknare. Samhällssatir ofta med groteskt tecknade djurgestalter i centrum.

Magnus Bard, illustratör och satirtecknare som bland annat har i uppdrag att illustrera ledarsidan på Dagens Nyheter.

Marja Nyberg, illustratör och manusförfattare. Var bland annat en av författarna till SVT:s julkalender 2018 samt tecknade papperskalendern.

Om utställningen

Vässa pennan genomförs genom stöd via Landlotten och LRF samt i samarbete med EWK-sällskapetArbetets Museum/EWK-museet/Centrum för politisk illustrationskonstGalago och Studieförbundet Vuxenskolan.

Vässa pennan består av ett 70-tal verk av fem satirtecknare, utställningsmaterial och en miljö – allt packat i en släpkärra.

Vässa pennan besöker ett 20-tal föreningar under det närmaste året.

Bygdegårdarnas Riksförbund organiserar föreningsdrivna allmänna samlingslokaler. Bygdegårdar är öppna att hyra för alla som delar föreningens demokratiska värderingar. Vid årsskiftet 2019-2020 var 1447 bygdegårdar, bystugor eller liknade lokaler anslutna till riksförbundet.