2023-02-16 07:15Pressmeddelanden

Turnépremiär för akrobaten och dansaren Timo Lattu i Blekinge

Timo Latuu. Foto: Åsa GreenTimo Latuu. Foto: Åsa Green

Akrobaten och dansaren Timo Lattu har premiär för sin del av den rikstäckande Kulturbygdsturnén 1 mars i Backaryds föreningsgård, Ronneby. Det blir ytterligare 14 turnéstopp för Timo i Blekinge fram till sommaren 2023.

– Att få delta till Kulturbygdsturnén för mig som kulturutövare är ren lycka efter åren med restriktionerna för scenkonsten och helt i linjen med min kallelse att vara med och liva upp landsbygden och få träffa alla fantastiska människorna på bygdegårdarna! säger Timo Lattu.

Med en stor bredd och lång erfarenhet har luftakrobaten Timo Lattu rest över hela världen och passerat mer än 55 länder. Han är i grunden dansare och blandar parakrobatik, musikalitet, jonglering och luftakrobatik i sina olika framträdanden.

Vad kan publiken förvänta sig av turnén?

– Att bli berörda och indragna i en inspirerande värld där man tänjer på gränserna om vad som är möjligt att uttrycka genom kroppen. När det är möjligt kommer både jag och min fru Naja och uppträda och har workshops tillsammans, berättar Timo.

Timo kom till Sverige från Helsingfors i slutet av 90-talet för att studera på Balettakademin efter en karriär som trefaldig Finlandsmästare i Streetdance. Efter hela 19 år med Stockholm som bas flyttade han 2015 till landsbygden i Skåne med sin danske fru Naja där de bor med sina barn. Genom deras egenstartade förening har de tillsammans en cirkusstudiohall för olika evenemang samt veckoklasser för barn, unga och vuxna i akrobatik/luftakrobatik, dans och mycket mer.

– Det är jättekul att turnéerna är i gång på allvar nu! Kulturbygdsturnén bidrar med en bredd av kulturuttryck och en spridning över hela landet. Bygdegårdsrörelsens spridning över landet skapar ett nätverk av scener för kultur i alla dess former, säger Stefan Löfgren, projektledare för Kulturbygdsturnén på Bygdegårdarnas Riksförbund.

Av 700 sökande i hela landet fick Timo uppdraget som Blekinge bygdegårdsdistrikts luftakrobat. Det innebär att han kommer att genomföra 15 föreställningar och fyra workshops (varav två för vuxna och två för de yngre) på bygdegårdar i Blekinge.

www.cirqueartediem.com

Datum och plats för turnépremiären

1 mars kl. 19.30, Backaryds föreningsgård, Ronneby

Se ytterligare information och turnéplan: https://bygdegardarna.se/var-verksamhet/kulturbygdsturne/24-kulturutovare/blekinge-timo-lattu/

Om Kulturbygdsturnén

Bygdegårdarnas Riksförbund gör en unik kultursatsning med 24 yrkesverksamma kulturutövare i hela landet. En kulturutövare i vart och ett av förbundets 24 bygdegårdsdistrikt.

• Kulturbygdsturnén består av 24 yrkesverksamma kulturutövare – en i vart och ett av de 24 bygdegårdsdistrikt som organisationen är uppdelad i.
  • Kulturbygdsturnén är över 500 lokala arrangemang över hela landet.
  • Kulturbygdsturnén är finansierad genom återstartsbidrag till kulturen på tio miljoner kronor via ett bidrag beviljat av Statens kulturråd.

Med stöd från:

Bygdegårdarnas Riksförbund organiserar föreningsdrivna allmänna samlingslokaler. Bygdegårdar är öppna att hyra för alla som delar föreningens demokratiska värderingar. Vid årsskiftet 2022/2023 var 1456 bygdegårdar, bystugor eller liknade lokaler anslutna till riksförbundet.