2023-02-27 07:15Pressmeddelanden

Turnépremiär för allkonstnären Brita Björs i Skåne

Brita Björs. Foto: Max TellvingBrita Björs. Foto: Max Tellving

Allkonstnären Brita Björs har premiär för sin del av den rikstäckande Kulturbygdsturnén 12 mars Solvalla bygdegård, Sjöbo. Det blir ytterligare 14 turnéstopp för Brita i Skåne fram till sommaren 2023.

– Kulturbygdsturnén är en fantastisk satsning att vara del av. Som konstnär väldigt kul att vara en liten kugge i den här monumentala kultur-ångvälten som rullar över landet, tillsammans med ett sådant inspirerande gäng kulturskapare som ska göra häftiga grejer i hela Sverige. För det andra en guldchans att få spela min favoritföreställning runtom i Skåne, gästa bygdegårdar och möta publik på platser jag inte varit på tidigare. En prima möjlighet att lära känna mitt andra landskap bättre, jag har ju bara bott här snart 15 år, säger Brita Björs.

Allkonstnären Brita Björs är sångare, musiker, kompositör, scenkonstnär och pedagog i ett, uppvuxen i Järvsö, Hälsingland, men numer bosatt i Malmö. Hon sysslar med svensk och amerikansk folkmusik, och utnämndes till årets artist på Folk- och Världsmusikgalan 2020. Brita driver projekten Folkmusikens Queen B, Happy Heartaches, Ett as En fras Kontrabas, The Erotica Project och 1 km musik.

– Folkmusikens Queen B innebär att knätofsdivan kommer hem till din bygdegård och showar loss. Det ska kännas som att gå på en stor arenakonsert fast totalt tvärtom, det är storslaget fast budget, pompöst fast intimt, mäktigt fast skojigt, gammeldags fast modernt, folkmusik fast poppigt. Kanske blir du överraskad, kanske inspirerad, kanske upprymd, berättar Brita.

– Det här största vi varit med om någon gång när det gäller att sprida kultur ut i bygdegårdarna på landsbygden eller i tätorter. Vi kan visa att vi snabbt med relativt enkla medel når många förhoppningsvis någon som annars inte har så lätt att ta del av kulturaktiviteter säger Karin Olsson, ordförande i Skånes bygdegårdsdistrikt.

Brita längtar efter att komma i gång:

– Just nu är det mycket fix att tänka tekniklösningar, när jag ensam ska rodda allt. Prata med bygdegårdsrepresentanter och tänka ut logistik. Beställa merch och saker att kunna sälja. Och förstås att fräscha upp föreställningen – fördjupa, förbättra, utveckla, säger Brita.

– Brita är en stor konstnär, men kanske lite okänd ute i bygderna i Skåne men med sin bredd o erfarenhet kommer hon att ta skåningarna med storm. Kultur med kvalitet på landet för både barn o vuxna, fortsätter Karin.

Av 700 sökande i hela landet fick Brita uppdraget som Skånes bygdegårdsdistrikts allkonstnär. Det innebär att hon kommer att genomföra 15 föreställningar och fyra workshops (varav två för vuxna och två för de yngre) på bygdegårdar i Skåne.

Om föreställningen Folkmusikens Queen B

Denna lovordade soloshow är en exposé i kärlekssorg, en hyllning till moderskapet och en fanfar för hemlängtan. Brita Björs tolkar världsartisten Beyoncés uttryck via folkmusik och allmogekultur. Iklädd folkdräktsinspirerad popdivakostym framför hon folkvisor i moderna arrangemang, och danssteg som flirtar både med folkdans och Beyoncé-koreografi. Folkmusikens Queen B har sedan premiären för fem år sedan spelats ett 40-tal gånger runt om i Sverige och ska nu få nytt liv i Skåne. Föreställningen har tidigare varit på bygdegårdsturné i Gävleborg, och bygdegårdar är den perfekta inramningen för denna samtida allmogeshow.

www.britabjors.se

Datum och plats för turnépremiären

12 mars kl. 14.00 Solvalla bygdegård, Sjöbo

Se ytterligare information och turnéplan: https://bygdegardarna.se/var-verksamhet/kulturbygdsturne/24-kulturutovare/skane-brita-bjors/

Om Kulturbygdsturnén

Bygdegårdarnas Riksförbund gör en unik kultursatsning med 24 yrkesverksamma kulturutövare i hela landet. En kulturutövare i vart och ett av förbundets 24 bygdegårdsdistrikt.

• Kulturbygdsturnén består av 24 yrkesverksamma kulturutövare – en i vart och ett av de 24 bygdegårdsdistrikt som organisationen är uppdelad i.
  • Kulturbygdsturnén är över 500 lokala arrangemang över hela landet.
  • Kulturbygdsturnén är finansierad genom återstartsbidrag till kulturen på tio miljoner kronor via ett bidrag beviljat av Statens kulturråd.

Med stöd från:

Ordförande Skånes bygdegårdsdistrikt