2023-02-13 07:15Pressmeddelanden

Turnépremiär för artisten Cecilia Kyllinge i Dalarna

Cecilia Kyllinge. Foto: Mattias AxelssonCecilia Kyllinge. Foto: Mattias Axelsson

Artisten Cecilia Kyllinge har premiär för sin del av den rikstäckande Kulturbygdsturnén den 26 februari i Gimsbärke-Duvnäs bygdegård, Borlänge. Det blir ytterligare 14 turnéstopp för Cecilia i Dalarna fram till sommaren 2023.

– Det betyder enormt mycket att få vara med i Kulturbygdsturnén. Jag är så otroligt stolt över att ha blivit utvald bland så många fantastiska sökanden. Ett fint kvitto på att det jag gjort tidigare uppskattas. Jag tar det här uppdraget på största allvar, och som en stor och viktig utmaning att ta tillvara, säger Cecilia Kyllinge.

Det är första gången Cecilia åker ut utan kollegor. Hon har jobbat fram sin första enmansföreställning och skräddarsytt den för att passa bygdegårdar.

– Jag hoppas – och satsar på – skrattfest! Blandat med sång och en del allvar… Om det blir som jag tänker mig när jag knåpar fram det här, så kommer vi få det riktigt kul tillsammans! fortsätter Cecilia.

Sedan 2009 har Cecilia Kyllinge och hennes produktionsbolag Humor, Musik & Allvar turnerat många varv runt Sverige. Tillsammans med mamma Solveig har hon skapat nostalgishowerna Ta’t lugnt ta en Toy, Tag det rätta tag Cloetta, Myggjagare och Näbbstövlar, och Bjällerklang. Hon har hyllat andra artister i shower såsom Tina – Simply the Best, Hon är jag – en hyllning till Lill-Babs, och Så vill jag bli – en hyllning till Björn Afzelius. Hon är även sin egen musikproducent och har precis släppt albumet Lyckans Dar.

– Vi är så glada att vi att Cecilia ska turnera i vårt distrikt – en känd kulturutövare som är uppskattad av våra bygdegårdar. Hon bjuder verkligen bjuder på sig själv i sina shower! säger Eva-Lisa Eriksson, ordförande Dalarnas bygdegårdsdistrikt och fortsätter:

– Vi vill få ut kulturen till mindre föreningar som inte vågat att satsa på ett kulturarrangemang, och peppa dem att jobba vidare med kultursatsningar. Man kan kanske göra något tillsamman om det inte är för långt mellan föreningarna. Här gäller samarbete och ta tillvara varandra, säger Eva-Lisa.

Av 700 sökande i hela landet fick Cecilia uppdraget som Dalarnas bygdegårdsdistrikts artist. Det innebär att hon kommer att genomföra 15 föreställningar och fyra workshops (varav två för vuxna och två för de yngre) på bygdegårdar i Dalarna.

Om föreställningen Bäst i test – En skrytsam historia med musik

När Cecilia var barn så var kalasbyxor och sockiplast högsta mode och ett par näbbstövlar väntade i hallen. Findus frysta fiskgratänger varvades med fiskbullar ur burk, som värmdes av ensamstående (läs frigjord) mamma. Flickrummet var fullt med djurplanscher från Världsnaturfonden, vandrande pinnar och travar med biblioteksböcker. Helgnöjet var att gå med mamma i demonstrationståg.

80-talets ungdomstid luktade hårspray och folköl med pudelrock, raggarrundor och lappade jeans. De coolaste killarna körde Volvo 740 runt Hagfors, bar keps och hade lössnus som vällde ut över övre tandraden. De vuxna hängde på Tupperware-partyn och blev frälsta.

Varför fick Cecilia äran att göra den första lesbiska kyssen i svensk tv-serie? Är det sant att hon som busschaufför rattat en dubbeldäckare med släp genom Europa? Och har hon verkligen producerat sin senaste skiva ute i bagarstugan på gården? Välkommen till en spännande livsresa med musik.

www.humormusikochallvar.nu

Datum och plats för turnépremiären

26 februari kl. 14.00, Gimsbärke-Duvnäs bygdegård, Borlänge

Se ytterligare information och turnéplan: https://bygdegardarna.se/var-verksamhet/kulturbygdsturne/24-kulturutovare/dalarna-cecilia-kyllinge/

Om Kulturbygdsturnén

Bygdegårdarnas Riksförbund gör en unik kultursatsning med 24 yrkesverksamma kulturutövare i hela landet. En kulturutövare i vart och ett av förbundets 24 bygdegårdsdistrikt.

• Kulturbygdsturnén består av 24 yrkesverksamma kulturutövare – en i vart och ett av de 24 bygdegårdsdistrikt som organisationen är uppdelad i.
  • Kulturbygdsturnén är över 500 lokala arrangemang över hela landet.
  • Kulturbygdsturnén är finansierad genom återstartsbidrag till kulturen på tio miljoner kronor via ett bidrag beviljat av Statens kulturråd.

Ordförande, Dalarnas bygdegårdsdistrikt
Eva-Lisa Eriksson