2023-03-06 07:15Pressmeddelanden

Turnépremiär för cirkusartisten Peter Åberg i Södermanland

Peter Åberg. Foto: Gustav HallénPeter Åberg. Foto: Gustav Hallén

Cirkusartisten Peter Åberg har premiär för sin del av den rikstäckande Kulturbygdsturnén 18 mars i Stavsjö föreningshus, Nyköping. Det blir ytterligare 14 turnéstopp för Peter i Södermanland fram till sommaren 2023.

– Det blir då kul att träffa ny publik eftersom Kulturbygdsturnén innebär att jag får åka ut och spela på ställen som kanske inte vanligtvis har cirkus på sin repertoar, säger Peter Åberg.

Med en stor bredd och lång erfarenhet har cirkusartisten Peter Åberg rest över hela världen, passerat mer än 40 länder och framfört mer än 1000 föreställningar. Han är i grunden jonglör och akrobat men blandar gärna in musik, magi och minneskonst i sina olika framträdanden.

– Jag hoppas kunna överraska och inspirera publiken. Sen kommer jag bjuda på väldigt mycket under kort tid så det kommer att finnas något för alla oavsett ålder, säger Peter.

Under Kulturbygdsturnén kommer Peter framföra en ”Best of”-föreställning med nummer från olika produktioner han gjort de senaste 20 åren. Detta kommer inkludera några av hans klassiker men också helt nytt material som aldrig tidigare visats. Det blir ett unikt framträdande med extra av allt som passar alla.

– Jag är peppad att dra i gång, få testa denna nya föreställning för olika sorters publik i olika typer av lokaler. Jag kommer ha kul och jag hoppas verkligen att det ska smitta av sig till publiken, säger han.

Av 700 sökande i hela landet fick just Peter uppdraget som Södermanlands bygdegårdsdistrikts cirkusartist. Det innebär att han kommer att genomföra 15 föreställningar, fyra workshops (varav två för vuxna och två för de yngre) på bygdegårdar i Södermanland.

– Det här är en fantastisk möjlighet att skapa kulturarrangemang i hela distriktet och samtidigt ge flertalet av distriktets bygdegårdar möjlighet att marknadsföra sig för en bred publik, säger Ulla Johanson, ordförande Södermanlands bygdegårdsdistrikt.

Peter kommer från Skellefteå och har en mycket stor variation av färdigheter och tricks i rockärmen. Han spenderade den första delen av sitt liv som musiker vilket har resulterat i en musikalisk inställning till sitt konstnärskap. Han sjunger, spelar flera olika instrument, och blev under 2022 känd för hela Sverige när han hamnade på prispallen i tv-programmet Talang som den multitalang och minnes mästare han är.

– Vi tycker att vi drog en riktig vinstlott när vi fick möjlighet att jobba tillsammans med Peter Åberg. Vår förhoppning är att riktigt många ska ta chansen och besöka en bygdegård, träffa Peter, fika och ha en fin stund, avslutar Ulla.

Peter Åbergs hemsida: www.igiveyoume.com

Datum och plats för turnépremiären

18 mars kl. 15.00, Stavsjö föreningshus, Nyköping

Se ytterligare information och turnéplan: https://bygdegardarna.se/var-verksamhet/kulturbygdsturne/24-kulturutovare/sodermanland-peter-aberg/

Om Kulturbygdsturnén

Bygdegårdarnas Riksförbund gör en unik kultursatsning med 24 yrkesverksamma kulturutövare i hela landet. En kulturutövare i vart och ett av förbundets 24 bygdegårdsdistrikt.

• Kulturbygdsturnén består av 24 yrkesverksamma kulturutövare – en i vart och ett av de 24 bygdegårdsdistrikt som organisationen är uppdelad i.
  • Kulturbygdsturnén är över 500 lokala arrangemang över hela landet.
  • Kulturbygdsturnén är finansierad genom återstartsbidrag till kulturen på tio miljoner kronor via ett bidrag beviljat av Statens kulturråd.

Med stöd från:

ordförande Södermanlands bygdegårdsdistrikt