2023-02-22 07:30Pressmeddelanden

Turnépremiär för clownen och cirkuspedagogen Palle Poulsen på Gotland

Palle Poulsen. Foto: Alex HinchcliffePalle Poulsen. Foto: Alex Hinchcliffe

Clownen och cirkuspedagogen Palle Poulsen har premiär för sin del av den rikstäckande Kulturbygdsturnén 1 mars i Othems bygdegård, Gotland. Det blir ytterligare 14 turnéstopp för Palle på Gotland fram till sommaren 2023.

– Att får vara en del av ett så fantastiskt och så viktigt kulturprojekt som Kulturbygdsturnén är hur stort som helst. Att få vara med och leda människor till och visa publiken alla dessa vackra platser och bygdegårdar runt om i Sverige. Att med hjälp av sitt kulturella verktyg fylla dom med liv, värme och gemenskap och samtidigt veta att detta pågår i alla bygdegårdsdistrikt i hela Sverige, det ger mig hopp om framtiden, säger Palle Poulsen.

Sedan barnsben har clownen och cirkuspedagogen Palle Poulsen uppträtt och jobbat med cirkus, gyckleri och clown. Dessutom har han rest världen över genom arbetet med Clowner utan gränser för att sprida glädje och skratt.

Clownerna Palle och Kalle bjuder in till en fin stund och förhoppningsvis ett litet ögonblick där tiden står still. Föreställningen Clownbodia är ett samarbete med Clowner Utan Gränser, en organisation som kommer med det ovillkorliga skrattet och glädjen till de platser i världen där det behövs mest.

– Det här ska bli så kul! Jag och min clownkompis Kalle är redo att ge oss ut i världen igen, den här gången i bygdegårdsvärlden på Gotland! Vi bjuder på en stunds skratt, värme och gemenskap och lite kunskap om en av de goda krafterna som verkar ute i världen! säger Palle.

– Att distriktet har en alldeles egen clown och cirkuspedagog i Palle Poulsen känns spännande. Vi tänker att det är ett lite nytt och kanske annorlunda arrangemang än vad bygdegårdarna oftast erbjuder, så förhoppningsvis kan det attrahera inte bara den ”vanliga” publiken utan även en bredare publik i yngre åldrar, säger Kristina Björkander, kontaktperson för kultur i Gotlands bygdegårdsdistrikt.

Av 700 i hela Sverige sökande fick Palle uppdraget som Gotlands bygdegårdsdistrikts clown. Det innebär att han och clownkollegan Kalle kommer att genomföra 15 föreställningar och fyra workshops (varav två för vuxna och två för de yngre) på bygdegårdar på Gotland.

www.facebook.com/pallepoulsen

Datum och plats för turnépremiären

1 mars kl. 14.00, Othems bygdegård, Gotland

Se ytterligare information och turnéplan: https://bygdegardarna.se/var-verksamhet/kulturbygdsturne/24-kulturutovare/gotland-palle-poulsen/

Om Kulturbygdsturnén

Bygdegårdarnas Riksförbund gör en unik kultursatsning med 24 yrkesverksamma kulturutövare i hela landet. En kulturutövare i vart och ett av förbundets 24 bygdegårdsdistrikt.

• Kulturbygdsturnén består av 24 yrkesverksamma kulturutövare – en i vart och ett av de 24 bygdegårdsdistrikt som organisationen är uppdelad i.
  • Kulturbygdsturnén är över 500 lokala arrangemang över hela landet.
  • Kulturbygdsturnén är finansierad genom återstartsbidrag till kulturen på tio miljoner kronor via ett bidrag beviljat av Statens kulturråd.

Md stöd från:

Kontaktpersonför kultur, Gotlands bygdegårdsdistrikt