2023-02-22 07:15Pressmeddelanden

Turnépremiär för dansaren och koreografen Gilda Stillbäck i Västsverige

Gilda Stillbäck. Foto: Per EnglundGilda Stillbäck. Foto: Per Englund

Dansaren och koreografen Gilda Stillbäck har premiär för sin del av den rikstäckande Kulturbygdsturnén 4 mars Hedekas bygdegård, Munkedal. Det blir ytterligare 14 turnéstopp för Gilda i Västsverige fram till sommaren 2023.

– Kulturbygdsturnén betyder mycket för mig på flera plan. Jag får möta en ny publik, vilket är roligt och inspirerande då teater och dans existerar i mötet med publiken. Publiken påverkar föreställningen precis som föreställningen förhoppningar påverkar publiken. Alla spelningar sker på olika platser och i stället för att bygga ett scenrum kommer jag anpassa föreställningen till varje bygdegård – kreativt och utmanande då varje plats är ny och unik, säger Gilda Stillbäck.

Med bas mellan Göteborg och Paris är Gilda Stillbäck en dansare, koreograf och skådespelare som arbetat på institutioner som Malmö Opera, Göteborgs Stadsteater, Göteborgsoperan och Palais du Tokyo. Som koreograf rör hon sig mellan dans, teater och film samt skapar produktioner för både vuxna och barn.

– Det ska bli oerhört roligt att äntligen få ha turnépremiär! Jag är så spänd på och längtar efter att få se alla bygdegårdar och möta publiken. Publiken kommer att få se en rolig, stundtals absurd och överraskande föreställning som vänder på perspektiv med glimten i ögat. Den är samtidigt mångbottnad och väcker förhoppningsvis en del funderingar, säger Gilda.

Varje föreställning avslutas också med publiksamtal där publiken och Gilda kan dela tankar och frågor med varandra.

– Den här turnén hjälper oss att komma i gång efter pandemin med verksamhet som man vågar anordna. Roligt också med lite nya och annorlunda föreställningar mot de vanliga, säger Christer Gyllander, ordförande, Västra bygdegårdsdistrikt.

Av 700 sökande i hela Sverige fick Gilda uppdraget som Västra bygdegårdsdistrikts dansare. Det innebär att hon kommer att genomföra 15 föreställningar och fyra workshops (varav två för vuxna och två för de yngre) på bygdegårdar i Västra.

En dansant komedi som bygger på uttalanden av Ingmar Bergman

”Ingeborgs Manifest” handlar om en kuslig regissör som aldrig tvivlar på sin egen begåvning. Hon samlar sina arbetskollegor för att berätta om sin nästa uppsättning. Demonerna trilskas dock när Ingeborg hör ekon av tidigare kritiker samtidigt som magen krånglar och skattemyndigheten jagar henne. Minnet av flera ruskiga kärleksaffärer förföljer henne trots att det enda hon bryr sig om är den nya uppsättningen.

Det började som ett humoristiskt experiment när Gilda och kollegan Petra Revenue via text utforskade Ingemar Bergmans behandling av medarbetare. Det blev tydligt hur han lättsinnigt beskrev uppbrott från kvinnor, besattheten till sin egen mor och empatilösheten mot sina egna barn. Ur detta skapades föreställningen Ingeborgs Manifest som bygger på uttalanden av Ingmar Bergman. Idé och manus av Gilda Stillbäck och Petra Revenue, regi av Petra Revenue och musik av Björn Knutsson.

Dansande workshops

För de vuxna kommer Gilda ett ge pardansworkshop i argentinsk tango. Under barnworkshop kommer barnen att få utforska kroppens olika rörelsemöjligheter.

www.gildastillback.com

Datum och plats för turnépremiären

4 mars kl. 16.00, Hedekas bygdegård (Sörbygdens samhällsförening), Munkedal

Se ytterligare information och turnéplan: https://bygdegardarna.se/var-verksamhet/kulturbygdsturne/24-kulturutovare/vastra-gilda-stillback/

Om Kulturbygdsturnén

Bygdegårdarnas Riksförbund gör en unik kultursatsning med 24 yrkesverksamma kulturutövare i hela landet. En kulturutövare i vart och ett av förbundets 24 bygdegårdsdistrikt.

• Kulturbygdsturnén består av 24 yrkesverksamma kulturutövare – en i vart och ett av de 24 bygdegårdsdistrikt som organisationen är uppdelad i.
  • Kulturbygdsturnén är över 500 lokala arrangemang över hela landet.
  • Kulturbygdsturnén är finansierad genom återstartsbidrag till kulturen på tio miljoner kronor via ett bidrag beviljat av Statens kulturråd.

Med stöd från:

Ordförande Västra bygdegårddistrikt