2023-01-02 07:15Pressmeddelanden

Turnépremiär för författaren Anna Winberg Sääf i Kalmar län

Anna Winberg Sääf. Foto: Kristian PohlAnna Winberg Sääf. Foto: Kristian Pohl

Författaren Anna Winberg Sääf har premiär för sin del av den rikstäckande Kulturbygdsturnén den 17 januari 2023 på Rungården (Runstens bygdegård) med en live-uppläsning med dramatiska inslag. Det blir ytterligare 14 turnéstopp för Anna i Kalmar län fram till sommaren 2023.

Med stor fascination skapar författaren Anna Winberg Sääf litterära verk som fängslar och trollbinder läsaren. Hon debuterade 2016 med romanen ”Jungfruön” (Ersatz) och utsågs 2021 till regionförfattare för Kalmar län. Under åren har hon även varit verksam som lärare i kreativt skrivande och arbetat med litterära möten, workshops och läsningar mot yngre målgrupper.

– Att få chansen att medverka i Kulturbygdsturnén betyder oerhört mycket för mig! Både förmånen att få jobba på djupet med ett projekt under längre tid, men också att få komma ut och möta en helt ny typ av publik, och förmedla min litteratur till dem på ett nytt sätt, säger Anna.

Anna bjuder på en suggestiv berättelse förmedlad som en live-uppläsning med dramatiska inslag. Det blir helt enkelt sagoberättande, "ljudbok-live" och förhoppningsvis väcker föreställningen tankar om folklore, minnen av sällsamma upplevelser och stimulerar den egna kreativiteten.

Bygdegårdarna behöver inte betala något gage för föreställningen och får behålla eventuella biljettintäkter.

– Kulturbygdsturnén innebär att bygdegårdar som drar sig för att ordna kulturarrangemang på grund av att man är rädd för en ekonomisk förlust får chans att prova och förhoppningsvis ger det mod att våga göra det igen. Och det är alltid positivt när bygdegårdar får besök, kan ge fler uthyrningar också, säger Fredrik Bergman, ordförande, Södra Kalmars bygdegårdsdistrikt.

Av 700 sökande i hela landet fick Anna uppdraget som Södra Kalmars bygdegårdsdistrikts författare. Det innebär att hon kommer att genomföra 15 litterära föreställningar och fyra workshops (varav två för vuxna och två för de yngre) på bygdegårdar i Södra Kalmars bygdegårdsdistrikt.

Om föreställningen
Med utgångspunkt i romanen ”Jungfruön” skapar Anna en dramatiserad föreställning som blandar läsning med inslag av bilder, musik och rekvisita. Boken är en suggestiv berättelse om folktro, sägner och familjetragedi och tar inspiration från den mytomspunna ön Blå Jungfrun. Som en del av den svenska folkloretraditionen väcker ön ofta olika tankar och känslor hos människor, vilket Anna i sin tur vill ta vara på.

Hon kommer att berätta om sin fascination till Blå Jungfrun och ur detta skapa interaktion med publikens egna upplevelser och historier från ön. På turnén vill Anna skapa en ny form av publikmöte där människor bjuds in till egna reflektioner för att bidra till den poetiska texten och upplevelsen.

www.annawinberg.com

Tid och plats för turnépremiären
Tisdag 17 januari kl. 19.00, Rungården (Runstens bygdegård), Borgholm

Se ytterligare information och turnéplan: https://bygdegardarna.se/var-verksamhet/kulturbygdsturne/24-kulturutovare/sodra-kalmar-anna-winberg-saaf/

Om Kulturbygdsturnén

Bygdegårdarnas Riksförbund gör en unik kultursatsning med 24 yrkesverksamma kulturutövare i hela landet. En kulturutövare i vart och ett av förbundets 24 bygdegårdsdistrikt.

• Kulturbygdsturnén består av 24 yrkesverksamma kulturutövare – en i vart och ett av de 24 bygdegårdsdistrikt som organisationen är uppdelad i.
  • Kulturbygdsturnén är över 500 lokala arrangemang över hela landet.
  • Kulturbygdsturnén är finansierad genom återstartsbidrag till kulturen på tio miljoner kronor via ett bidrag beviljat av Statens kulturråd.

Med stöd från:

Bygdegårdarnas Riksförbund organiserar föreningsdrivna allmänna samlingslokaler. Bygdegårdar är öppna att hyra för alla som delar föreningens demokratiska värderingar. Vid årsskiftet 2021/2022 var 1452 bygdegårdar, bystugor eller liknade lokaler anslutna till riksförbundet.

Kontaktperson för kultur, Södra Kalmars bygdegårdsdistrikt
Eivor Petersson