2022-12-16 10:09Pressmeddelanden

Turnépremiär för musikern John Dunsö i Värmland

John Dunsö. Foto: Peter MalmgrenJohn Dunsö. Foto: Peter Malmgren

Musikern John Dunsö har premiär för sin del av den rikstäckande Kulturbygdsturnén den 12 januari på Älvenäs bygdegård, Karlstad. Det blir ytterligare 14 turnéstopp för John i Värmland fram till sommaren 2023.

Med vackra plock-gitarrer, hjärtskärande texter och underhållande mellansnack har John Dunsö (artistnamn Traveling John) gjort sig känd för att beröra sin publik. Musiken kan beskrivas som popvisor på engelska och är ibland lugn, ibland upptempo men alltid med berättandet i fokus. Traveling John har skördat stora framgångar med sin musik och setts i TV4:s Nyhetsmorgon och SVT:s Go’kväll, flera spelade låtar i Sveriges Radio och miljontals streams på Spotify.

- Jag är ärad över att ha fått det här fina uppdraget. Det ska bli fantastiskt kul att få spela men också att få träffa publiken och alla eldsjälar som driver dessa viktiga föreningar och samlingslokaler runt om i Värmland, säger John Dunsö.

Av 700 sökande fick Traveling John uppdraget som Värmlands bygdegårdsdistrikts egen artist och musiker. Det innebär att han kommer att genomföra 15 konserter och fyra workshops (varav två för vuxna och två för de yngre) på bygdegårdar i Värmland.

- Det vi har sett är ett väldigt stort intresse bland våra föreningar att vilja vara med och arrangera denna turné, vilket visar på att vi har en väldigt bra kulturutövare hos oss, att kulturen är viktigt del även på landsbygden och att vi  i bygdegårdsrörelsen är en stark folkrörelse, säger Andreas Pettersson ordförande i distriktet.

Vägen till Traveling John
John Dunsö var tidigare gitarrist i popbandet Billie The Vision and the Dancers men hoppade av för att förverkliga drömmen om en soloskiva och en resa ut i världen. Detta ledde till att han under flera år åkte omkring i Nord- och Sydamerika med inspelningsinstrument och sin gitarr. Han liftade, arbetade på ekologiska gårdar och spelade på gatorna för att leva så billigt som möjligt. Men mest av allt skrev John mycket musik som han sedan tog med sig hem för att spela in tillsammans med ett gäng vänner och talangfulla musiker.

Mer information om John

Om Kulturbygdsturnén

Bygdegårdarnas Riksförbund gör en unik kultursatsning med 24 yrkesverksamma kulturutövare i hela landet. En kulturutövare i vart och ett av förbundets 24 bygdegårdsdistrikt.
  • Kulturbygdsturnén består av 24 yrkesverksamma kulturutövare – en i vart och ett av de 24 bygdegårdsdistrikt som organisationen är uppdelad i.
  • Kulturbygdsturnén är över 500 lokala arrangemang över hela landet.
  • Kulturbygdsturnén är finansierad genom återstartsbidrag till kulturen på tio miljoner kronor via ett bidrag beviljat av Statens kulturråd.

bygdegardarna.se/var-verksamhet/kulturbygdsturne/

Med stöd från:

Bygdegårdarnas Riksförbund organiserar föreningsdrivna allmänna samlingslokaler. Bygdegårdar är öppna att hyra för alla som delar föreningens demokratiska värderingar. Vid årsskiftet 2021/2022 var 1452 bygdegårdar, bystugor eller liknade lokaler anslutna till riksförbundet.

Ordförande, Värmlands bygdegårdsdistrikt
Andreas Pettersson