2023-02-02 07:15Pressmeddelanden

Turnépremiär för musikern Lamine Cissokho i Kalmar län

Lamine Cissokho. Foto: Anna DrvnikLamine Cissokho. Foto: Anna Drvnik

Musikern Lamine Cissokho har premiär för sin del av den rikstäckande Kulturbygdsturnén den 17 februari Tuna bygdegård, Vimmerby. Det blir ytterligare 14 turnéstopp för Lamine i Kalmar län fram till sommaren 2023.

Genom sitt musikaliska arv från Senegal har musikern Lamine Cissokho rest över hela världen och besökt mängder av platser. Han är ättling till välkända senegalesiska musiker vars traditioner går tillbaka till 1400-talet. Varje familjemedlem bevarar det musikaliska arvet genom att överföra sin kunskap och talang till nästa generation. Nu ger han sig ut på turné i Kalmar län.

­– Att få dela min musik med publiken på landsbygden, som inte alltid har tillgång till de konserter jag ger i storstäderna är ett spännande möte, en överföring av kulturer (den västafrikanska och svenska) som är mycket berikande för både mig och publiken, säger Lamine Cissokho.

2021 fick han Barometern och Oskarshamns-Tidningens kulturpris ”Gyllene Fjädern” och under 2022 blev han hedrad med Kalmar kommuns kulturpris.

– Mitt arrangemang under turnén är en introduktion till afrikanska slagverk, för alla nivåer och åldrar. En rolig och lättillgänglig workshop. Workshopen kommer att följas av en konsert med kora, den västafrikanska harpan vars traditioner har förts vidare till mig av mina förfäder, berättar Lamine.

Av 700 sökande i hela landet fick Lamine uppdraget som Norra Kalmars bygdegårdsdistrikts musiker. Det innebär att han kommer att genomföra 15 konserter, fyra workshops (varav två för vuxna och två för de yngre) på bygdegårdar i Kalmar län.

– Det är jättekul att turnéerna drar i gång på allvar nu! Kulturbygdsturnén bidrar med en bredd av kulturuttryck och en spridning över hela landet. Bygdegårdsrörelsens spridning över landet skapar ett nätverk av scener för kultur i alla dess former, säger Stefan Löfgren, projektledare för Kulturbygdsturnén på Bygdegårdarnas Riksförbund.

– Jag ser fram emot ser fram emot att möta publiken i en vacker stund av musik, utbyte och delad glädje, avslutar Lamine.

Konserter och workshops i västafrikansk anda

Genom att vårda och bygga vidare på sitt musikaliska arv har Lamine skapat många nya spännande möten över olika genrer och instrument. Hans konserter baseras på en nära, känslomässig och humoristisk kontakt med publiken, och med berättelser, sång och moderna elektroniska ljud blir det något alldeles extra.

Lamine kommer att bjuda på en konsert som består av hans kora (en 22-strängad afrikansk harpa), tillsammans med att visa vackra bilder och berätta historier från sitt hemland Senegal. Dessutom kommer han att lära ut enkla västafrikanska rytmer genom att spela på sin djembe (afrikansk trumma). Varje konsert kommer även att bestå av workshopsmoment där alla erbjuds att få testa på dessa unika instrument. Alla är välkomna som både publik och deltagare.

www.laminecissokhokora.com

Datum och plats för turnépremiären

Fredag 17 februari Tuna bygdegård, Vimmerby

Se ytterligare information och turnéplan: https://bygdegardarna.se/var-verksamhet/kulturbygdsturne/24-kulturutovare/norra-kalmar-lamine-cissokho/

Bygdegårdarnas Riksförbund gör en unik kultursatsning med 24 yrkesverksamma kulturutövare i hela landet. En kulturutövare i vart och ett av förbundets 24 bygdegårdsdistrikt.

• Kulturbygdsturnén består av 24 yrkesverksamma kulturutövare – en i vart och ett av de 24 bygdegårdsdistrikt som organisationen är uppdelad i.
  • Kulturbygdsturnén är över 500 lokala arrangemang över hela landet.
  • Kulturbygdsturnén är finansierad genom återstartsbidrag till kulturen på tio miljoner kronor via ett bidrag beviljat av Statens kulturråd.

Med stöd från:

Musiker