2023-01-26 07:30Pressmeddelanden

Turnépremiär för musikern och folksångerskan Ulrika Gunnarsson i Kronoberg

Ulrika Gunnarsson. Foto: Mia MarineUlrika Gunnarsson. Foto: Mia Marine

Musikern och folksångerskan Ulrika Gunnarsson har premiär för sin del av den rikstäckande Kulturbygdsturnén den 7 februari i Judhultsgården, Älmhults kommun. Det blir ytterligare 14 turnéstopp för Ulrika i Kronoberg fram till sommaren 2023.

Med en lång erfarenhet har musikern och folksångerskan Ulrika Gunnarsson rest med folkmusik, dans och fiolspel från Kina, Sydafrika och USA till Ljungby, Lädja och Ljuder. Via studier på Raulandsakademiet i Norge, Musikhögskolan i Malmö, Universitetet i Limerick på Irland och hem till Småland igen har hon upptäckt och lärt sig gömda musikskatter.

– Det känns så rätt med Kulturbygdsturnén! Mina folkvisor och låtar passar som hand i handske för detta. Jag gläds åt att få förmedla min stora repertoar och därutöver fördjupa mig i ny musik från förr. Det ska bli så fint att få ge tillbaka musiken till de som bor där idag, säger Ulrika Gunnarsson.

Med hjälp av arkiven har hon under lång tid återupptäckt småländska visor, som hon sedan med glädje fört tillbaka till folket genom konserter, kurser och utgivna skivor.

– Jag kommer att sjunga och spela gammal musik från trakten med omnejd. Musik som funnits på platsen men som kanske inte spelas längre och som de som bor där idag kanske inte känner till. Det blir lokal musik och historier om lokala musikanter från förr och dessutom en nyskriven bygdegårdsvals!  Just nu letar jag letar musik i samlingar och hittar mycket kul. Det svåraste blir att välja! Jag ser fram emot mötet med publiken och kanske får även jag några berättelser om musiker och musik från publiken, fortsätter Ulrika.

Företrädare för bygdegårdsdistriktet kommer att vara på plats på premiären och bjuda på bubbel och snittar.

– Kulturbygdsturnén är en jättefin satsning och roligt att få vara med på något som vi aldrig har haft tidigare och vi är så stolta att få presentera Ulrika som gör en så fin kulturgärning med sin lokala anknytning och hon får komma ut och få träffa ny publik också, säger Christine Hansson, kontaktperson för kultur i Kronobergs bygdegårdsdistrikt.

Av 700 sökande fick Ulrika uppdraget som Kronobergs bygdegårdsdistrikts sångerska. Det innebär att hon kommer att genomföra 15 konserter och fyra workshops (varav två för vuxna och två för yngre) på bygdegårdar i Kronoberg.

Om konserten I takt med trakten

Denna konsert bygger på lokala musikskatter. Utifrån de bygdegårdar som bokar kommer Ulrika att söka upp visor och låtar som hör till bygden. Därmed blir varje konsert helt unik och kommer innehålla ett par låtar/visor från närområdet, som fylls på med repertoar från övriga Kronoberg. Med hjälp av tramporgel, cittra och sång kommer Ulrika berätta historier om musiken och dess traditionsbärare. Det blir visor, koraler, vaggvisor, sånglekar, trallade valser och polskor.

www.musikcentrumost.se/artist/ulrika-gunnarsson

Tid och plats för turnépremiären

Tisdag 7 februari kl. 19.00, Judhultsgården, Älmhults kommun

Se ytterligare information och turnéplan: https://bygdegardarna.se/var-verksamhet/kulturbygdsturne/24-kulturutovare/kronoberg-ulrika-gunnarsson/

Om Kulturbygdsturnén

Bygdegårdarnas Riksförbund gör en unik kultursatsning med 24 yrkesverksamma kulturutövare i hela landet. En kulturutövare i vart och ett av förbundets 24 bygdegårdsdistrikt.

• Kulturbygdsturnén består av 24 yrkesverksamma kulturutövare – en i vart och ett av de 24 bygdegårdsdistrikt som organisationen är uppdelad i.
  • Kulturbygdsturnén är över 500 lokala arrangemang över hela landet.
  • Kulturbygdsturnén är finansierad genom återstartsbidrag till kulturen på tio miljoner kronor via ett bidrag beviljat av Statens kulturråd.

Med stöd från:

Kontaktperson för kultur, Kronobergs bygdegårdsdistrikt