2023-02-08 07:15Pressmeddelanden

Turnépremiär för riksspelman Josefina Paulson i Västmanland

Josefina Paulson. Foto: Sascha KajicJosefina Paulson. Foto: Sascha Kajic

Riksspelman Josefina Paulson har premiär för sin del av den rikstäckande Kulturbygdsturnén den 20 februari i Stjärnviks bygdegård, Skinnskatteberg. Det blir ytterligare 14 turnéstopp för Josefina i Västmanland fram till sommaren 2023.

Under sin långa karriär har Josefina Paulson turnerat över hela världen med sin nyckelharpa, blivit tilldelad titeln riksspelman, nominerad till årets artist vid ”Folk och Världsmusikgalan” och inte minst fått titeln som världsmästare i modern nyckelharpa. Hon har tack vare sina västmanländska rötter även utvecklat en djup kunskap inom den regionala traditionella musiken.

­– Kulturbygdsturnén är en fantastisk möjlighet att få dela musiken jag investerat så mycket tid och kärlek i att spela liv i under senaste året. Genom turnén når den nu ut till publiken där den här musiken hör hemma, säger Josefina

Josefina vurmar för och delar musiken från Västmanland när hon frilansar som musiker runt om i världen.

– Jag är väldigt förväntansfull och glad inför mötena under turnén och jag hoppas väcka samma passion och intresse för ämnet som jag själv känner! säger Josefina som ser fram emot att dela med sig av bra musik och roliga lokala berättelser om livet då och nu.

– Det är jätteroligt att vi har fått Josefina som musiker här i Västmanland och att vi får en chans att visa våra bygdegårdsföreningar att vi vill hjälpa till att få i gång aktiviteter. Det är positivt för både föreningslivet och landsbygden, säger Kerstin Liljegren, Västmanlands bygdegårdsdistrikt.

Av 700 sökande i hela landet fick Josefina uppdraget som Västmanlands bygdegårdsdistrikts musiker. Det innebär att hon kommer att genomföra 15 föreställningar och fyra workshops (varav två för vuxna och två för de yngre) på bygdegårdar i Västmanland.

Berättarkonsert med folkmusik efter Ellen Lagergren

Detta är en föreställning med lokalproducerad musik som värnar kulturarvet i Västmanland, och handlar om en spelman/kvinnas röst som ekar genom historien och klingar åter i vår tid. Året är 1930 och det är Ellen Lagergren (1882–1966) som sitter vid ratten och tar oss runt för att besöka och lära känna några spelmän och kvinnor i bygden. Ellen var kvinnlig spelman och estradör med en djup passion för bevarandet av den ”gamla” musiken.

Föreställningen möts i kärleken för folklig kultur, folkdräkter, folkmusik och berättelser om väsen och folktro. Dessutom med länken till vad det innebar att vara en kvinnlig spelman i mellankrigstid samtidigt som tvättmaskinen tågande in i det svenska folkhemmet.

www.josefinapaulson.se

Datum och plats för turnépremiären

Måndag 20 februari kl. 19.00 Stjärnviks bygdegård, Skinnskatteberg

Se ytterligare information och turnéplan: https://bygdegardarna.se/var-verksamhet/kulturbygdsturne/24-kulturutovare/vastmanland-josefina-paulson/

Om Kulturbygdsturnén

Bygdegårdarnas Riksförbund gör en unik kultursatsning med 24 yrkesverksamma kulturutövare i hela landet. En kulturutövare i vart och ett av förbundets 24 bygdegårdsdistrikt.

• Kulturbygdsturnén består av 24 yrkesverksamma kulturutövare – en i vart och ett av de 24 bygdegårdsdistrikt som organisationen är uppdelad i.
  • Kulturbygdsturnén är över 500 lokala arrangemang över hela landet.
  • Kulturbygdsturnén är finansierad genom återstartsbidrag till kulturen på tio miljoner kronor via ett bidrag beviljat av Statens kulturråd.

Med stöd från:

Västmanlands bygdegårdsdistrikt