2022-12-21 07:15Pressmeddelanden

Turnépremiär för skådespelaren Kalle Haglund i Stockholms län

Kalle Haglund. Foto: Jonte WentzelKalle Haglund. Foto: Jonte Wentzel

Skådespelaren, författaren och artisten Kalle Haglund har premiär för sin del av den rikstäckande Kulturbygdsturnén den 6 januari 2023 på Värmdö bygdegård med föreställningen Tvivelsviterna. Det blir ytterligare 14 turnéstopp för Kalle i Stockholms län fram till sommaren 2023.

Genom åren har Kalle Haglund rest land och rike runt med sin passion för ord och scenkonst. Han har gjort föreställningar i samarbete med exempelvis Riksteatern, Dramaten och Teater Galeasen. Nu, i ett unikt samarbete med Bygdegårdarnas Riksförbund, har han skapat föreställningen Tvivelsviterna.

– Jag är så glad att jag, efter år av pandemi, får möjlighet att göra det som jag hunnit tvivla på är mitt jobb – att jag får vara verksam i världen i relation till andra människor, att jag får vara en medskapare och bidra, säger Kalle.

Vad kan publiken förvänta sig av arrangemanget?

­– En timme av melankolisk underhållning med inslag av bombastiska fyrverkerier! fortsätter han.

Kalle är en mix av komik, poesi, musik och författarkonst. Via fantasi och bortom ironi fördjupar han bilden av den moderna människan och det samhälle vi lever i. Med vemod, charm, eftertänksam och underfundig humor har han blivit en mycket hyllad ordkonstnär och underhållare.

Turnén arrangeras i samarbete med Stockholms läns bygdegårdsdistrikt som har varit mycket engagerade i turnéläggningen. Föreningarna behöver inte betala gage till kulturutövaren och kan behålla eventuella biljettintäkter.

– Det är fantastiskt att kunna erbjuda detta till föreningarna så att de som inte vågar arrangera kultur på grund av ekonomin kan göra det utan risk. Det har också inneburit en ökad kontakt med kommunernas kultursamordnare för oss – en chans till ökad kännedom om bygdegårdarna i Region Stockholm och vår verksamhet, säger Monica Eriksson, sekreterare i Stockholms läns bygdegårdsdistrikt.

Av 700 sökande i hela landet fick Kalle uppdraget som Stockholms läns bygdegårdsdistrikts skådespelare. Det innebär att han kommer att genomföra 15 föreställningar och fyra workshops (varav två för vuxna och två för de yngre) på bygdegårdar i Stockholms län.

Om föreställningen Tvivelsviterna

Föreställningen är Kalle Haglunds fjärde soloshow, denna gång ackompanjerad av musikern Markus Jägerstedts vackra pianospel. Kalle har hittat en väska, en röd tygväska av äldre sportbagsmodell, full med bland annat dagboksanteckningar och instruktioner till sceniska idéer. Han har blivit besatt av materialet och skapat denna föreställning för att kunna sprida väskans fascinerande innehåll. Tvivelsviterna är en vemodig men mycket underhållande föreställning om jakten på det autentiska livets förmodade frälsning, och väskans egentliga ägare.

Tid och plats för turnépremiären

Fredag 6 januari kl. 15.00, Värmdö bygdegård

Se ytterligare information och turnéplan:  https://bygdegardarna.se/var-verksamhet/kulturbygdsturne/24-kulturutovare/stockholms-lan-kalle-haglund/

Om Kulturbygdsturnén

Bygdegårdarnas Riksförbund gör en unik kultursatsning med 24 yrkesverksamma kulturutövare i hela landet. En kulturutövare i vart och ett av förbundets 24 bygdegårdsdistrikt.

• Kulturbygdsturnén består av 24 yrkesverksamma kulturutövare – en i vart och ett av de 24 bygdegårdsdistrikt som organisationen är uppdelad i.
  • Kulturbygdsturnén är över 500 lokala arrangemang över hela landet.
  • Kulturbygdsturnén är finansierad genom återstartsbidrag till kulturen på tio miljoner kronor via ett bidrag beviljat av Statens kulturråd.

Med stöd från:

Bygdegårdarnas Riksförbund organiserar föreningsdrivna allmänna samlingslokaler. Bygdegårdar är öppna att hyra för alla som delar föreningens demokratiska värderingar. Vid årsskiftet 2021/2022 var 1452 bygdegårdar, bystugor eller liknade lokaler anslutna till riksförbundet.

Sekreterare, Stockholms bygdegårdsdistrikt
Monica eriksson