2023-01-31 07:15Pressmeddelanden

Turnépremiär för skådespelaren Martin Johansson i Jämtland

Martin Johansson. Foto: Göran StrandMartin Johansson. Foto: Göran Strand

Skådespelaren Martin Johansson har premiär för sin del av den rikstäckande Kulturbygdsturnén den 15 februari, Ås föreningshus, Krokom. Det blir ytterligare 14 turnéstopp för Martin i Jämtland fram till sommaren 2023.

– Att fått äran att vara med i det här stora kulturprojektet betyder massor för mig, min föreställning får en chans att synas över hela Jämtland Härjedalen men innebär också en trygg ekonomisk period genom anställningen. Att dessutom få en massa nya kollegor är ytterligare ett plus, säger Martin Johansson.

Genom åren har skådespelaren Martin Johansson rest land och rike runt med sin passion för teatern. Sedan sin uppväxt i Kluk i västra Jämtland har han arbetat som regissör, skådespelare, projektledare och dramatiker på flera institutioner. Utbildad vid bland annat kurser på Teaterhögskolan i Malmö, Fridhems och Ölands Folkhögskolor till arbetsplatser som Riksteatern, Jamtli och Byteatern Kalmar Läns Teater.

Martin turnerar nu med den egenskrivna föreställningen om människan och konstnären Primus Mortimer Petterssons livsöde. Föreställningen om Primus är en fullständig scenkonstupplevelse i miniformat. Genom en scenografi i kapaplattor och fogskum, pappdockor på grillspett och specialskriven musik närmar vi oss konstnären Primus Mortimer Petterssons märkliga livsöde.

– Jag tror att många kommer bli överraskade över hur dessa element kan bli till en drabbande dockteater. Nu är jag i spänd förväntan och rejält peppad inför premiären, ska bli kul att möta arrangörerna i vårt distrikt samt se hur föreställningen tas emot under kommande turnén, berättar Martin.

– Det är jättekul att turnéerna är i gång på allvar nu! Kulturbygdsturnén bidrar med en bredd av kulturuttryck och en spridning över hela landet. Bygdegårdsrörelsens spridning över landet skapar ett nätverk av scener för kultur i alla dess former, säger Stefan Löfgren, projektledare för Kulturbygdsturnén på Bygdegårdarnas Riksförbund.

Av 700 sökande i hela landet fick Martin uppdraget som Jämtlands bygdegårdsdistrikts skådespelare och regissör. Det innebär att han kommer att genomföra 15 teaterföreställningar och fyra workshops (varav två för vuxna och två för de yngre) på bygdegårdar i Jämtland.

Om föreställningen Primus

Primus är berättelsen om människan och konstnären Primus Mortimer Petterssons livsöde. I en dock- och musikteateruppsättning får vi följa hans liv från uppväxten i Östersund, åren till sjöss och hela 46 år som inlagd på mentalsjukhuset Frösö sjukhus. Där skapade han stora mängder målningar varav många förstördes på order av sjukhusets överläkare. Vad Primus egentligen led av förblir obesvarat. Vad vi däremot vet är att hans konst var autodidakt och självupplevd. Primus målade bilder ur minnet och tavlorna var kanske ett sätt för honom att kommunicera sitt inre till omvärlden.

Manus, regi, skådespelare: Martin Johansson
Scenografi och lanseringsbild: Helene Gedda
Musik: Pernilla Axerup och Pia Påltoft
Urpremiär 16 november i Undantagets lokal på Fjällgatan 29
Föreställningen spelar ett antal gånger på Frösön innan den åker ut på Kulturbygdsturnén.
Längd 65 minuter. Från 13 år.

www.martintjohansson.com

Tid och plats för turnépremiären

15 februari kl. 19.00, Ås föreningshus, Krokoms kommun

Se ytterligare information och turnéplan: https://bygdegardarna.se/var-verksamhet/kulturbygdsturne/24-kulturutovare/jamtland-martin-johansson/

Om Kulturbygdsturnén

Bygdegårdarnas Riksförbund gör en unik kultursatsning med 24 yrkesverksamma kulturutövare i hela landet. En kulturutövare i vart och ett av förbundets 24 bygdegårdsdistrikt.

• Kulturbygdsturnén består av 24 yrkesverksamma kulturutövare – en i vart och ett av de 24 bygdegårdsdistrikt som organisationen är uppdelad i.
  • Kulturbygdsturnén är över 500 lokala arrangemang över hela landet.
  • Kulturbygdsturnén är finansierad genom återstartsbidrag till kulturen på tio miljoner kronor via ett bidrag beviljat av Statens kulturråd.

Med stöd från:

Skådespelare